[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 15، شماره 1 - ( 1-1397 ) ::
جلد 15 شماره 1 صفحات 6-14 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه نیازهای اساسی روان‌شناختی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی
مجید صدوقی ، آمنه مرکوبی
دکتری روانشناسی، استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
چکیده:   (1180 مشاهده)
زمینه و هدف: فرسودگی تحصیلی پیامدهای منفی متعددی همچون کاهش انگیزه، اشتیاق و عملکرد تحصیلی دانشجویان را به دنبال دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه نیازهای اساسی روان‌شناختی با فرسودگی تحصیلی انجام شد.
روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی با طرح همبستگی بود. 233 نفر دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان (140 دختر و 93 پسر) در نیم‌سال دوم سال تحصیلی 96-1395 با استفاده از روش نمونه‌گیری چند مرحله‌ای انتخاب شدند و به پرسش‌نامه‌ فرسودگی تحصیلی، پرسش‌نامه نیازهای اساسی روان‌شناختی Gagné و سؤالات دموگرافیک پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از تحلیل همبستگی کانونی در نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: همبستگی منفی معنی‌داری بین فرسودگی تحصیلی با نیاز خودمختاری (296/0- = r، 01/0 > P)، نیاز شایستگی (548/0- = r، 01/0 > P) و نیاز ارتباط (290/0- = r، 01/0 > P) مشاهده گردید. ضریب همبستگی کانونی، 61/0 به دست آمد. نتایج تحلیل کانونی نشان داد که تنها یک مجموعه معنی‌دار بین نیازهای اساسی روان‌شناختی و مؤلفه‌های فرسودگی وجود داشت و هرقدر نیازهای روان‌شناختی به ویژه نیاز شایستگی ارضا شود، احتمال فرسودگی تحصیلی به ویژه در بعد ناکارامدی تحصیلی به عنوان مؤلفه اصلی فرسودگی تحصیلی کاهش می‌یابد.
نتیجه‌گیری: برآورده شدن نیازهای اساسی روان‌شناختی به ویژه نیاز شایستگی، نقش مهمی در پیشگیری از مؤلفه ناکارامدی فرسودگی تحصیلی دانشجویان دارد. توجه به ارضای نیازهای اساسی روان‌شناختی در برنامه‌های آموزشی، می‌تواند عامل محافظت ‌کننده‌ای در برابر فرسودگی تحصیلی دانشجویان و بهبود وضعیت تحصیلی آنان باشد.
 
واژه‌های کلیدی: نیازهای اساسی روان‌شناختی، فرسودگی تحصیلی، دانشجویان علوم پزشکی
متن کامل [PDF 709 kb]   (162 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۷/۲/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۷/۲/۲۲
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadoughi M, Markoubi A. The Relationship between Basic Psychological Needs and Academic Burnout in Medical Students. Strides Dev Med Educ. 2018; 15 (1) :6-14
URL: http://sdmej.ir/article-1-1601-fa.html

صدوقی مجید، مرکوبی آمنه. رابطه نیازهای اساسی روان‌شناختی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی. گام های توسعه در آموزش پزشکی. 1397; 15 (1) :6-14

URL: http://sdmej.ir/article-1-1601-fa.html



دوره 15، شماره 1 - ( 1-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی پژوهشی گام های توسعه در آموزش پزشکی Strides in Development of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3764