[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 15، شماره 3 - ( 7-1397 ) ::
جلد 15 شماره 3 صفحات 170-177 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی، اجرا و ارزشیابی دوره فلوشیپ آموزش پزشکی ویژه اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بر اساس مدل ارزشیابی Kirkpatrick
محمودرضا دهقانی، مهلا سلاجقه ، مجید فصیحی هرندی، کامبیز بهاءالدین بیگی، بهاره بهمن بیجاری، زینب شکیبا، زهرا فتاحی
دانشجوی دکتری، گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
چکیده:   (209 مشاهده)
زمینه و هدف: فعالیت‌هایی که در زمینه توانمندسازی اعضای هیأت علمی صورت می‌گیرد، منجر به تقویت توانمندی‌های اعضای هیأت علمی در ایفای نقش‌های مختلف خواهد شد. پژوهش حاضر با هدف طراحی و اجرای دوره فلوشیپ آموزش پزشکی ویژه اعضای هیأت علمی در دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ارزشیابی این دوره و در نهایت، ارایه توصیه‌های معتبر جهت طراحی برنامه‌های آینده در زمینه توانمندسازی آنان انجام گردید.
روش کار: در این مطالعه مداخله‌ای نیمه تجربی، 53 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در دوره یک ساله توانمندسازی اعضای هیأت علمی که توسط مرکز مطالعات و توسعه آموزش طراحی شده بود و شامل حیطه‌های اصلی آموزش پزشکی بود، شرکت نمودند. ارزشیابی دوره فلوشیپ آموزش پزشکی در چند مرحله و با استفاده از هرم Kirkpatrick انجام گرفت.
یافته‌ها: نتایج سطح اول هرم Kirkpatrick نشان دهنده رضایت بیشتر شرکت‌کنندگان (87 درصد) از کیفیت کلی دوره فلوشیپ آموزش پزشکی بود. این دوره منجر به افزایش دانش اعضای هیأت علمی و تغییرات نگرشی مثبت در آن‌ها شد. یافته‌های سطح دوم هرم تفاوت معنی‌‌داری را بین نتایج پیش‌آزمون و پس‌آزمون نشان داد (05/0 > P). بررسی تأثیر این دوره بر تغییرات رفتاری و میزان استفاده از آموخته‌ها در آموزش به دانشجویان نیز بیانگر تغییرات مثبت بود.
نتیجه‌گیری: دوره فلوشیپ آموزش پزشکی منجر به ایجاد تغییرات مثبت در نگرش شرکت‌کنندگان نسبت به آموزش و برنامه‌های توانمندسازی اعضای هیأت علمی و افزایش دانش در مورد اصول و استراتژی‌های آموزشی و کسب مهارت‌های آموزشی می‌شود. بر اساس نتایج به دست آمده، می‌توان اظهار داشت که دوره فلوشیپ آموزش پزشکی به بسیاری از اهداف از پیش تعیین شده خود دست یافت.
واژه‌های کلیدی: توانمندسازی، اعضای هیأت علمی، آموزش پزشکی
متن کامل [PDF 419 kb]   (65 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۷/۷/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۷/۷/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۷/۷/۲۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


دهقانی محمودرضا، سلاجقه مهلا، فصیحی هرندی مجید، بهاءالدین بیگی کامبیز، بهمن بیجاری بهاره، شکیبا زینب و همکاران.. طراحی، اجرا و ارزشیابی دوره فلوشیپ آموزش پزشکی ویژه اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بر اساس مدل ارزشیابی Kirkpatrick. گام های توسعه در آموزش پزشکی. 1397; 15 (3) :170-177

URL: http://sdmej.ir/article-1-1614-fa.html



دوره 15، شماره 3 - ( 7-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی پژوهشی گام های توسعه در آموزش پزشکی Strides in Development of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3781