[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 15، شماره 2 - ( 7-1397 ) ::
جلد 15 شماره 2 صفحات 106-119 برگشت به فهرست نسخه ها
فراتحلیل میزان اثربخشی فن‌آوری‌های آموزش مجازی در آموزش پزشکی
افشین موسوی چلک ، حسن کاویانی
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده:   (130 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به تناقض در یافتههای اثربخشی فن‌آوریهای آموزش مجازی، پژوهش حاضر با هدف فراتحلیل میزان تأثیر این فن‌آوریها در آموزش پزشکی انجام گرفت.
روش کار: این مطالعه بر اساس روشهای تحلیل ثانویه و از نوع فراتحلیل بود و جامعه آماری آن را تمام تحقیقاتی که در ارتباط با اثربخشی انواع فن‌آوریهای آموزش مجازی در آموزش پزشکی در داخل کشور به روش تجربی و نیمه تجربی انجام شده بود، تشکیل داد. از شیوه سرشماری جهت نمونه‌گیری استفاده گردید و بر اساس معیارهای ورود و خروج، 54 پژوهش به عنوان حجم نمونه شناسایی و محاسبه شد. جهت جمع‌آوری داده‌ها، فرم کاربرگ طراحی شده توسط محقق در سه بخش «اطلاعات کتاب‌شناختی، اطلاعات روش‌شناختی و یافتهها» مورد استفاده قرار گرفت و در نهایت در نرم‌افزار Comprehensive Meta-Analysis (CMA) تجزیه و تحلیل گردید.
یافته‌ها: از بین انواع فن‌آوریهای آموزش مجازی، روشهای آموزش چند رسانهای، آموزش الکترونیکی و آموزش با نرم‌افزارهای آموزشی و لوح فشرده، تأثیر معنی‌داری در آموزش پزشکی داشت. بنابراین، استفاده از این فن‌آوریها در آموزش پزشکی اثربخش بود که با توجه به یافته‌ها، آموزش چند رسانهای با اندازه اثر 793/1، تأثیرگذارترین فن‌آوری مجازی در آموزش پزشکی محسوب گردید. در کل، تمام فن‌آوریهای آموزش مجازی در آموزش پزشکی کشور اثربخشی داشت، اما این اثربخشی در حد کم بود که با توجه به جدول سطح زیر منحنی بهنجار، میانگین اثربخشی استفاده از فن‌آوریهای آموزش مجازی (گروههای آزمایش) 63 درصد اثربخشتر از زمانی بود که از این فن‌آوریهای استفاده نشد (گروههای شاهد).
نتیجه‌گیری: یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در فعالیتهای یاددهی- یادگیری پزشکی به آن توجه کرد، خلق موقعیتهای یادگیری جذاب میباشد. این اقدام می‌تواند از طریق استفاده از انواع فن‌آوریها محقق شود، اما جهت اثربخشی بهینه، به کارگیری این فن‌آوریهای به عنوان مکمل روش حضوری و سنتی و یا به صورت ادغام با سایر روش‌های آموزشی پیشنهاد می‌گردد.
واژه‌های کلیدی: فن‌آوری، آموزش مجازی، آموزش پزشکی
متن کامل [PDF 622 kb]   (34 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۷/۷/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۷/۷/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۷/۷/۲۳
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


موسوی چلک افشین، کاویانی حسن. فراتحلیل میزان اثربخشی فن‌آوری‌های آموزش مجازی در آموزش پزشکی. گام های توسعه در آموزش پزشکی. 1397; 15 (2) :106-119

URL: http://sdmej.ir/article-1-1613-fa.html



دوره 15، شماره 2 - ( 7-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی پژوهشی گام های توسعه در آموزش پزشکی Strides in Development of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3781