[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 15، شماره 2 - ( 7-1397 ) ::
جلد 15 شماره 2 صفحات 139-150 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش یادگیری تسلط‌‌یاب در آموزش بالینی: یک مرور نظام‌مند
عزیز شمسی ، صفورا دری
دانشجوی دکتری پرستاری، گروه پرستاری داخلی- جراحی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
چکیده:   (170 مشاهده)
زمینه و هدف: یادگیری مناسب مهارت‌های بالینی دانشجویان، می‌تواند تضمین‌کننده کیفیت بالاتر مراقبت، تشخیص و مداخله برای بیماران باشد. بنابراین، انتخاب شیوه‌های مناسب آموزش بالینی اهمیت بسیاری دارد. یادگیری تسلط‌یاب، یکی از مدل‌های یادگیری محسوب می‌شود که در آن پیشرفت آموزش وابسته به زمان نیست، بلکه بستگی به عملکرد دارد و فراگیر تا زمانی که به سطح مطلوب یادگیری برسد، به طور مکرر مورد سنجش قرار می‌گیرد. میزان نهایی یادگیری برای همه یکسان، اما زمان دستیابی به حد مطلوب، عامل متغیر است. مطالعه حاضر با هدف مرور متون موجود در زمینه تأثیر روش یادگیری تسلط‌یاب بر آموزش بالینی دانشجویان علوم پزشکی انجام ‌شد.
روش کار: این پژوهش مروری نظام‌مند، با بهره‌گیری از بانک‌های اطلاعاتی معتبر و مقالاتی که به زبان‌های انگلیسی و فارسی از سال 1990 تا 2016 به بررسی روش یادگیری تسلط‌یاب در آموزش بالینی پرداخته بودند، صورت گرفت. در جستجوی اولیه، ۵۰۳ مقاله با کلید واژههای فارسی «آموزش بالینی و یادگیری تسلط‌یاب» و کلید واژه‌های انگلیسی «Mastery learning و Clinical education» یافت شد. پس از بررسی چکیده‌ها، 50 مقاله مرتبط انتخاب گردید و در نهایت، 26 مقاله مورد بررسی نهایی قرار گرفت.
یافته‌ها: یادگیری تسلط‌یاب منجر به افزایش تسلط در انجام مهارت‌ها، کاهش عوارض مداخلات، افزایش اعتماد به ‌نفس دانشجویان، کاهش زمان مهارت‌ها، افزایش دانش و بهبود مهارت‌های ارتباطی می‌شود. همچنین، این روش در بین رشته‌های پزشکی، پرستاری و کاردرمانی و دانشجویان و کارکنان انجام گرفته و سودمند بوده است.
نتیجه‌گیری: یادگیری تسلط‌یاب روش مناسبی برای آموزش مهارت‌های بالینی به دانشجویان می‌باشد و با توجه به مزایای این روش، می‌توان از آن در جهت آموزش دانشجویان رشته‌های مختلف پزشکی استفاده نمود.
واژه‌های کلیدی: آموزش بالینی، یادگیری تسلط‌یاب، دانشجوی علوم پزشکی، مرور نظام‌مند
متن کامل [PDF 470 kb]   (38 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۷/۷/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۷/۷/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۷/۷/۲۳
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


شمسی عزیز، دری صفورا. نقش یادگیری تسلط‌‌یاب در آموزش بالینی: یک مرور نظام‌مند. گام های توسعه در آموزش پزشکی. 1397; 15 (2) :139-150

URL: http://sdmej.ir/article-1-1612-fa.html



دوره 15، شماره 2 - ( 7-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی پژوهشی گام های توسعه در آموزش پزشکی Strides in Development of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3781