[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 15، شماره 2 - ( 7-1397 ) ::
جلد 15 شماره 2 صفحات 74-85 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش پذیرش فن‌آوری در پیش‌بینی ارتقای تسهیم دانش دانشجویان علوم پزشکی
قاسم سلیمی ، مهدی محمدی، محبوبه مهرورز، کمال هاشمی
دکتری مدیریت آموزش عالی، استادیار، گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
چکیده:   (120 مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه انتقال و به اشتراک‌گذاری دانش و اطلاعات با استفاده از فن‌آوری‌های نوین در بین کارکنان، دانشجویان و استادان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، یکی از دغدغه‌های پایدار ماندن در دنیای رقابتی می‌باشد. از این‌رو، باید تلاش شود تا عوامل مؤثر بر تمایل به اشتراک‌گذاری دانش در بین دانشجویان شناسایی گردد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش پذیرش فن‌آوری در ارتقای تسهیم دانش در بین دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه شیراز انجام شد.
روش کار: این مطالعه از نوع کاربردی و روش اجرای آن توصیفی- همبستگی بود. جامعه مورد بررسی را کلیه دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه شیراز تشکیل دادند که 228 نفر از دانشجویان دانشکده روا‌ن‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه شیراز از طریق روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها، از پرسش‌نامه‌های به کارگیری فن‌آوری و تسهیم دانش استفاده گردید که روایی آن‌ها به صورت صوری و محتوایی و بررسی توسط استادان متخصص حوزه مربوط و پایایی آن به کمک ضریب Cronbach¢s alpha مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسش‌نامه‌های مذکور به ترتیب 83/0 و 72/0 به دست آمد. سپس، این ابزار در بین افراد نمونه توزیع شد و در نهایت، داده‌ها با استفاده از آزمون‌ t، ضریب همبستگی Pearson و مدل معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: بر اساس یافته‌های مربوط به آزمون t، وضعیت پذیرش فن‌آوری و تسهیم دانش در دانشجویان علوم پزشکی بالاتر از سطح قابل قبول (Q2) بود. نتایج آزمون همبستگی Pearson، ارتباط مثبت و معنی‌داری را بین پذیرش فن‌آوری و تمامی مؤلفه‌های آن با تسهیم دانش نشان داد. آزمون معادلات ساختاری حاکی از آن بود که پذیرش فن‌آوری، پیش‌بینی کننده مثبت و معنی‌دار تسهیم دانش در دانشجویان می‌باشد و از بین ابعاد پذیرش فن‌آوری، مؤلفه‌های «سودمندی دریافت شده و شرایط تسهیل کننده» پیش‌بینی کننده معنی‌دار نوع «جمع‌آوری دانش» از بعد تسهیم دانش بود و دیگر مؤلفه‌های بعد پذیرش فن‌آوری، تبیین کننده و پیش‌بینی کننده انواع تسهیم دانش نبود.
نتیجه‌گیری: در مطالعه حاضر مشخص گردید که کدام یک از ابعاد پذیرش فن‌آوری، تسهیم دانش را در بین دانشجویان بیشتر پیش‌بینی و تبیین می‌کنند و به منظور تسهیم بیشتر اطلاعات دانشجویان، کدام یک از ابعاد پذیرش فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات می‌تواند تأثیرگذارتر باشد و کدام بعد به آموزش و آماده‌سازی بیشتری برای دانشجویان نیاز دارد.
متن کامل [PDF 815 kb]   (20 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۷/۷/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۷/۷/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۷/۷/۲۳
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


سلیمی قاسم، محمدی مهدی، مهرورز محبوبه، هاشمی کمال. نقش پذیرش فن‌آوری در پیش‌بینی ارتقای تسهیم دانش دانشجویان علوم پزشکی. گام های توسعه در آموزش پزشکی. 1397; 15 (2) :74-85

URL: http://sdmej.ir/article-1-1606-fa.html



دوره 15، شماره 2 - ( 7-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی پژوهشی گام های توسعه در آموزش پزشکی Strides in Development of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3781