[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 1 - ( 4-1391 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 1-10 برگشت به فهرست نسخه ها
قابلیت تلفیق آموزش اخلاق پزشکی در طول دوره بالینی دانشجویان پزشکی از دیدگاه اعضاء هیأت علمی بالینی
محمدرضا یوسفی، محمد رضا قنبری ، محمدعلی محققی، سید حسن امامی رضوی
چکیده:   (9421 مشاهده)

زمینه و هدف: باتوجه به اهداف والای آموزش اخلاق پزشکی به­نظرمی آیدبرنامه کنونی دوره آموزشی پزشکی توان لازم رابرای تغییرنگرش ورفتار ندارد.ازاین­رو ممکن است رهیافت های دیگری در فراگیری اخلاق پزشکی در طول دوره بالینی در برنامه درسی ، مورد توجه قرارگیرد. هدف اصلی این مطالعه بررسی ضرورت وامکان ارائه درس اخلاق پزشکی در طول دوره بالینی پزشکی بوده است.

روش­کار: این مطالعه به روش کیفی (پدیدارشناسی) با رویکردمطالعه موردی انجام شده است. شرکت کنندگان اعضای هیأت علمی دانشکده پزشکی تهران بودند.نمونه گیری مبتنی برهدف بوده، داده های مطالعه ازطریق مصاحبه عمیق با اعضای هیأت علمی دردفتر گروه آموزشی واز طریق بحث گروهی متمرکز با اعضای هیأت علمی گروه آموزشی اخلاق پزشکی و مرکز تحقیقات اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران درسالن کنفرانس دانشکده پزشکی ، جمع آوری شده اند. متن مصاحبه های استخراج شده به روش تجزیه وتحلیل محتوا، موردتحلیل قرارگرفتند. کدهای مفهومی از آن استخراج و به شش مفهوم اصلی وزیر مفهوم های مربوطه دسته بندی شدند.

یافته­ها: نتایج حاصل ازتحلیل داده هادربخش ضرورت، شامل مضمون های ضرورت ارائه درس اخلاق پزشکی درطول دوره بالینی، آشنایی عملی وکاربردی با موضوعات اخلاق پزشکی،هم­زمانی آموزش و به­کارگیری مباحث اخلاق پزشکی درمواجهه بابیمار ،مفیدومؤثرتربودن ارائه درس اخلاق پزشکی درطول دوره بالینی،تجربه کردن موضوعات اخلاقی ورفتاراساتیددرمدت طولانی­تر در محیط بالینی، تئوری نبودن بسیاری ازمباحث اخلاق پزشکی می باشد.ودربخش چالش ها، آشنایی ناکافی مدرسین بامباحث اخلاق پزشکی وشیوه انتقال آن،مشکلات اجرایی برنامه وناملایمات ومشکلات سیستم آموزشی،تاثیرخلاء فرهنگی دربرنامه ریزی،کمبوداساتید مجرب وکارآمد و عامل به اخلاق پزشکی ودربخش امکان پذیری، امکان پذیربودن ارائه درس اخلاق پزشکی درطول دوره بالینی،آموزش اساتید به منظور آشنایی با این مباحث و شیوه انتقال آن به دانشجو، برنامه ریزی وتهیه محتوای آموزشی اخلاق پزشکی متناسب بادوره بالینی وفرهنگ ،سنت ومذهب ، استفاده از اساتیدبالینی متعهد به اخلاق پزشکی،استفاده ازتجربه وعدم استفاده مستقیم ازبرنامه های آماده کشورهای بیگانه می باشد.

نتیجه گیری: ارائه درس اخلاق پزشکی در طول دوره بالینی برای دانشجویان پزشکی باتوجه به استمرار آموزشی وانتقال عملی وتجربی دربرخورد با موضوعات اخلاق پزشکی با تغییرنگرش ورفتاربرای کاهش ناسازگاری های حرفه ایی، امری ضروری بنظرمی آیدوباتوجه به ظرفیت های موجوداز جمله فرهنگ غنی اسلامی ووجوداعضای هیأت علمی مجرب بالینی وآگاه وعامل به موضوعات اخلاق پزشکی ونیزتوانمندی سیستم آموزشی وامکانات موجود ارائه درس اخلاق پزشکی در طول دوره بالینی پزشکی امکان پذیرخواهدبود.

واژه‌های کلیدی: آموزش اخلاق پزشکی، اعضای هیأت علمی، دانشجویان پزشکی
متن کامل [PDF 341 kb]   (1124 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۲/۵/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۲/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yosefi M R, Ghanbari M R, Mohagheghi M A, Emami Razavi S H. The Possibility of Including Medical Ethics Courses in the Clinical Training of Medicine Students: Academic Members’ Viewpoints. Strides Dev Med Educ. 2012; 9 (1) :1-10
URL: http://sdmej.ir/article-1-76-fa.html

یوسفی محمدرضا، قنبری محمد رضا، محققی محمدعلی، امامی رضوی سید حسن. قابلیت تلفیق آموزش اخلاق پزشکی در طول دوره بالینی دانشجویان پزشکی از دیدگاه اعضاء هیأت علمی بالینی. گام های توسعه در آموزش پزشکی. 1391; 9 (1) :1-10

URL: http://sdmej.ir/article-1-76-fa.html



دوره 9، شماره 1 - ( 4-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی پژوهشی گام های توسعه در آموزش پزشکی Strides in Development of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.16 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3731