[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 15، شماره 1 - ( 1-1397 ) ::
جلد 15 شماره 1 صفحات 1-5 برگشت به فهرست نسخه ها
ارایه شفاهی در برابر ایفای نقش در آموزش پزشکی: یک مطالعه نیمه تجربی
ملیحه دادگرمقدم، مجید خادم رضاییان
متخصص پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد،مشهد، ایران
چکیده:   (1034 مشاهده)
زمینه و هدف: ثابت شده است که آموزش مبتنی بر ایفای نقش، فواید متعددی برای آموزش گیرنده و آموزش دهنده دارد. این مطالعه با هدف مقایسه دو روش آموزش (ارایه شفاهی به عنوان یک روش سنتی که روشی استاد- محور است در مقابل ایفای نقش که دانشجو- محور است)، انجام شد.
روش کار: این مطالعه نیمه تجربی در سال 93-1392 بر روی 95 نفر دانشجوی پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. هر دو روش ایفای نقش و ارایه شفاهی با پاورپوینت توسط یک استادیار انجام شد. هیچ تغییری در محیط آموزش یا محتوای آموزشی وجود نداشت. با استفاده از اعداد تصادفی، نیمی از فراگیران روش ایفای نقش را در اولین جلسه و نیم دیگر این روش را در جلسه دوم دریافت کردند. در پایان هر جلسه، پرسش‌نامه استاندارد شده ارزیابی رضایتمندی تکمیل شد.
یافته‌ها: در طی یک سال انجام مطالعه، 95 نفر دانشجو بررسی شدند که 46 نفر (60 درصد) مؤنث بودند. میانگین سنی شرکت کنندگان 0/1 ± 5/22 سال بود. 28 نفر (5/87 درصد) مجرد بودند. میانه رتبه رضایتمندی کلی در ایفای نقش 64/54 و در ارایه با پاورپوینت 45/21 بود
(001/0 >
P). این تفاوت در هر دو جنس نیز وجود داشت (001/0 > P). امتیاز رضایتمندی به طور معنی‌داری در روش ایفای نقش بالاتر بود (001/0>P).
نتیجه‌گیری: ایفای نقش می‌تواند به نحو چشمگیری در آموزش مؤثر باشد. این مسأله باید تا حد امکان در برنامه‌های تدریس لحاظ شود.
 
واژه‌های کلیدی: ایفای نقش، آموزش، مطالعه نیمه تجربی، دانشجو، ارایه شفاهی
متن کامل [PDF 283 kb]   (155 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۷/۲/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۷/۲/۲۲
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dadgar Moghadam M, Khadem-Rezaiyan M. Oral Presentation versus Role Playing in Medical Education: A Quasi-Experimental Study. Strides Dev Med Educ. 2018; 15 (1) :1-5
URL: http://sdmej.ir/article-1-1597-fa.html

دادگرمقدم ملیحه، خادم رضاییان مجید. ارایه شفاهی در برابر ایفای نقش در آموزش پزشکی: یک مطالعه نیمه تجربی. گام های توسعه در آموزش پزشکی. 1397; 15 (1) :1-5

URL: http://sdmej.ir/article-1-1597-fa.html



دوره 15، شماره 1 - ( 1-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی پژوهشی گام های توسعه در آموزش پزشکی Strides in Development of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3790