[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 15، شماره 1 - ( 1-1397 ) ::
جلد 15 شماره 1 صفحات 30-44 برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش بالینی دستیاران در اتاق عمل: مروری بر روش‌ها و راهبردهای تقویت تدریس و یادگیری
معصومه رحیمی، مجید شیرانی
متخصص اورولوژی، فلوشیپ پیوند کلیه، استادیار، گروه اورولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران
چکیده:   (949 مشاهده)
زمینه و هدف: اتاق عمل، محور یادگیری فراگیران در زمینه آموزش مهارت‌های تکنیکی و غیر تکنیکی به ‌شمار می‌آید و آموزش در اتاق عمل، زمینه کسب صلاحیت‌های بالینی ضروری را برای فراگیران گروه‌های مختلف، به خصوص دستیاران جراحی فراهم می‌سازد. با وجود این موضوع، آموزش در اتاق عمل در صورتی مؤثر خواهد بود که با روش‌های تدریس اثربخش، لازم و قابل ‌اجرا همراه باشد. این مطالعه با هدف مروری بر این راهبردها و روش‌های تقویت تدریس و یادگیری دستیاران در موقعیت اتاق عمل انجام گرفت.
روش کار: تحقیق حاضر، از نوع مروری بود و بر اساس مطالعات کتابخانه‌ای و بررسی متون انجام گردید. جهت انجام مطالعه، پایگاه‌های اطلاعاتی PubMed، SID و Magiran و موتور جستجوی Google Scholar با استفاده از عبارات و کلید واژه‌های مناسب مورد جستجو قرار گرفت و 60 مقاله یافت شد. از مجموع مقالات به‌ دست آمده، 22 مقاله همسو با هدف مطالعه تشخیص داده شد و در تدوین پژوهش حاضر مورد استفاده قرار گرفت.
یافته‌ها: اطلاعات حاصل از بررسی مقالات به ‌دست آمده، در سه بخش «ساختار کلی آموزش در اتاق عمل، راهبردها و روش‌های تقویت تدریس و یادگیری در اتاق عمل و مدل‌های ساختارمند آموزش در اتاق عمل» دسته‌بندی و ارایه شد. در پایان نیز کاربرد این راهبردها در قالب فرایند آموزش بالینی شامل سه مرحله پیش از عمل جراحی، حین عمل جراحی و پس از عمل جراحی جمع‌بندی و ارایه گردید.
نتیجه‌گیری: اتاق عمل، موقعیت بالینی منحصر به فرد با ویژگی‌های خاصی است و همین ویژگی‌ها، آموزش در اتاق عمل را با چالش‌های ویژه‌ای روبه‌رو می‌سازد. با این حال، استفاده از راهبردها و روش‌‌های تدریس مؤثر و همچنین، ارایه آموزش با ساختار صحیح بر مبنای مدل‌های ارایه شده، می‌تواند زمینه ارتقای تدریس و یادگیری را در این موقعیت بالینی فراهم سازد.
 
واژه‌های کلیدی: اتاق عمل، آموزش، روش تدریس، یادگیری، جراحی، دستیار
متن کامل [PDF 801 kb]   (104 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۷/۲/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۷/۲/۲۲
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahimi M, Shirani M. Clinical Teaching of Residents in Operating Room: A Review of Methods and Strategies for Strengthening Teaching and Learning. Strides Dev Med Educ. 2018; 15 (1) :30-44
URL: http://sdmej.ir/article-1-1596-fa.html

رحیمی معصومه، شیرانی مجید. آموزش بالینی دستیاران در اتاق عمل: مروری بر روش‌ها و راهبردهای تقویت تدریس و یادگیری. گام های توسعه در آموزش پزشکی. 1397; 15 (1) :30-44

URL: http://sdmej.ir/article-1-1596-fa.html



دوره 15، شماره 1 - ( 1-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی پژوهشی گام های توسعه در آموزش پزشکی Strides in Development of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3764