[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 15، شماره 1 - ( 1-1397 ) ::
جلد 15 شماره 1 صفحات 21-29 برگشت به فهرست نسخه ها
گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان سال اول و آخر رشته پزشکی و ارتباط آن با جهت‌گیری هدف پیشرفت
عبدالحسین شکورنیا ، مریم بنی اسد
کارشناس ارشد ایمنی‌شناسی، مربی، گروه ایمنی‌شناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
چکیده:   (1126 مشاهده)
زمینه و هدف: لزوم تفکر انتقادی در دانشجویان رشته پزشکی که در آینده امر خطیر درمان بیماران را بر عهده دارند و در سیستم سلامت نقش مهمی را ایفا می‌کنند، به فراوانی احساس می‌شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان سال اول و آخر رشته پزشکی و ارتباط آن با جهت‌گیری هدف پیشرفت در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال 1395 انجام شد.
روش کار: این تحقیق از نوع مقطعی بود. داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه گرایش به تفکر انتقادی Ricketts و Rudd (Critical Thinking Disposition Inventory یا CTDI) و پرسش‌نامه اصلاح شده جهت‌گیری هدف پیشرفت Elliot و McGregor (Achievement Goal Questionnaire-Revised یا AGQ-R) جمع‌آوری گردید. پرسش‌نامه‌ها در اختیار 255 نفر از دانشجویان قرار داده شد که 204 نفر (80 درصد) از آنان پرسش‌نامه‌ها را تکمیل نمودند. داده‌ها با استفاده از آزمون‌ t و ضریب همبستگی Pearson مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: از کل دانشجویان مورد بررسی، 104 نفر در ترم اول و 100 نفر در ترم آخر به تحصیل اشتغال داشتند. میانگین سنی دانشجویان سال اول و اخر به ترتیب 86/0 ± 93/18 و 31/1 ± 60/24 سال بود. از نظر توزیع جنسیتی، در سال اول 47 نفر و در سال آخر 66 نفر از نمونه‌ها را دختران تشکیل دادند. میانگین نمره گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان سال اول و آخر به ترتیب 60/10 ± 82/69 و 89/11 ± 48/71 به دست آمد که پایین‌تر از حدود هنجار بود. بر اساس نتایج آزمون t، تفاوت معنی‌داری بین نمرات دو گروه وجود نداشت (310/0 = P). میانگین نمره گرایش به تفکر انتقادی و جهت‌گیری هدف پیشرفت در کل دانشجویان به ترتیب 12/11 ± 75/70 و 76/7 ± 22/28 بود و ارتباط معنی‌داری بین این دو متغیر مشاهده شد (294/0 = r، 001/0 = P).
نتیجه‌گیری: پایین‌تر بودن میانگین نمره گرایش به تفکر انتقادی از حد متوسط بین دانشجویان سال اول و سال آخر رشته پزشکی و عدم وجود تفاوت معنی‌دار بین این دو گروه، بیانگر آن است که فرایندهای آموزشی باید به سمت استفاده از راهکارهای افزایش و تقویت تفکر انتقادی سوق داده شود.
 
واژه‌های کلیدی: گرایش به تفکر انتقادی، جهت‌گیری هدف پیشرفت، دانشجویان پزشکی، آموزش پزشکی
متن کامل [PDF 506 kb]   (158 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۷/۲/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۷/۲/۲۲
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shakurnia A, Baniasad M. Critical Thinking disposition in the First- and Last-year Medical Students and its Association with Achievement Goal Orientation. Strides Dev Med Educ. 2018; 15 (1) :21-29
URL: http://sdmej.ir/article-1-1595-fa.html

شکورنیا عبدالحسین، بنی اسد مریم. گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان سال اول و آخر رشته پزشکی و ارتباط آن با جهت‌گیری هدف پیشرفت . گام های توسعه در آموزش پزشکی. 1397; 15 (1) :21-29

URL: http://sdmej.ir/article-1-1595-fa.html



دوره 15، شماره 1 - ( 1-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی پژوهشی گام های توسعه در آموزش پزشکی Strides in Development of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3764