[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 3 - ( 8-1396 ) ::
جلد 14 شماره 3 صفحات 199-208 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و روان‌سنجی پرسش‌نامه مهارت بالینی دانشجویان پرستاری در اتاق عمل
رضا مهدوی ، شهناز پولادی، مسعود بحرینی، نیلوفر معتمد، فاطمه حاجی‌نژاد
دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
چکیده:   (861 مشاهده)
زمینه و هدف: آموزش بالینی یکی از اجزای اصلی برنامه‌های دانشجویان رشته پرستاری محسوب می‌شود و عدم کسب مهارت‌های بالینی لازم در زمان تحصیل، ارایه خدمات پرستاری باکیفیت را در آینده شغلی آن‌ها با مشکل مواجه می‌نماید. هدف از انجام مطالعه حاضر، طراحی و روان‌سنجی پرسش‌نامه مهارت بالینی دانشجویان پرستاری در اتاق عمل بود.
روش کار: در این پژوهش روش‌شناسی، طراحی و روان‌سنجی پرسش‌نامه طی چهار مرحله صورت گرفت که شامل تعریف مفهوم مهارت بالینی دانشجویان پرستاری با مروری بر کتب و مقالات، طراحی گویه‌های پرسش‌نامه با استفاده از منابع موجود در ایران و سایر کشور‌ها، تعیین اعتبار صوری و محتوایی پرسش‌نامه توسط 10 نفر از دانشجویان و متخصصان دانشگاه و بررسی همسانی درونی پرسش‌نامه با استفاده از ضریب
Cronbach¢s alpha بود.
یافته‌ها: نسخه نهایی پرسش‌نامه مهارت بالینی با 38 گویه در چهار حیطه «وظایف پرستار اسکراب، وظایف پرستار سیرکولار، مراقبت از بیمار در اتاق بهبودی و استریلیزاسیون و کنترل عفونت» استخراج گردید. نتایج حاصل از فرایند روان‌سنجی پرسش‌نامه با شاخص روایی محتوایی
(
Content validity ratio یا CVR)، 90/0 و نسبت روایی محتوایی (Content validity index یا CVI)، 95/0 و همسانی درونی با استفاده از ضریب Cronbach¢s alpha، 85/0 به ترتیب بیانگر روایی و پایایی مطلوب پرسش‌نامه مهارت بالینی دانشجویان پرستاری در اتاق عمل بود.
نتیجه‌گیری: پرسش‌نامه تدوین شده با 38 گویه و ویژگی‌های روان‌سنجی مناسب، قابلیت به کارگیری توسط مراقبان آموزشی در سیستم‌های آموزشی و بهداشتی کشور را دارد. اندازه‌گیری سایر انواع روایی مانند روایی سازه جهت روایی ابعاد پرسش‌نامه نیز پیشنهاد می‌گردد.
واژه‌های کلیدی: پرسش‌نامه، روان‌سنجی، دانشجویان پرستاری، اتاق عمل، مهارت بالینی
متن کامل [PDF 555 kb]   (485 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۸/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۶/۸/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۶/۸/۱۶
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


مهدوی رضا، پولادی شهناز، بحرینی مسعود، معتمد نیلوفر، حاجی‌نژاد فاطمه. طراحی و روان‌سنجی پرسش‌نامه مهارت بالینی دانشجویان پرستاری در اتاق عمل. گام های توسعه در آموزش پزشکی. 1396; 14 (3) :199-208

URL: http://sdmej.ir/article-1-1589-fa.html



دوره 14، شماره 3 - ( 8-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی پژوهشی گام های توسعه در آموزش پزشکی Strides in Development of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3792