[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 2 - ( 7-1396 ) ::
جلد 14 شماره 2 صفحات 102-111 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین دیدگاه اعضای هیأت علمی و دانشجویان پزشکی مقطع علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران نسبت به ارزشیابی استادان توسط دانشجویان
سلیمان احمدی ، فریبا حق‌نژاد، زینب عباسی
دکتری تخصصی آموزش پزشکی، دانشیار، گروه آموزش پزشکی، دانشکده آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (656 مشاهده)
زمینه و هدف: ارزشیابی، از جمله مؤثرترین روش‌ها جهت تضمین کیفیت و شرط اساسی روند ارتقای کیفیت مستمر در سیستم‌های آموزشی به شمار می‌رود. مطالعه حاضر با هدف تعیین دیدگاه اعضای هیأت علمی و دانشجویان رشته پزشکی مقطع علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران نسبت به ارزشیابی استادان توسط دانشجویان انجام شد.
روش کار: این پژوهش از نوع توصیفی- مقطعی بود و در زمستان سال 1394 در دانشکده پزشکی انجام گرفت. روش نمونه‌گیری به صورت سرشماری بود که در آن تمام دانشجویان علوم پایه (335 نفر) و اعضای هیأت علمی (35 نفر) مورد مطالعه قرار گرفتند و از میان آن‌ها، 300 دانشجو (میزان پاسخدهی 5/89 درصد) و 33 عضو هیأت علمی (میزان پاسخدهی 2/94 درصد) در مطالعه شرکت نمودند. ابزار تحقیق، پرسش‌نامه محقق ساختهای متشکل از 20 سؤال بر اساس مقیاس پنج درجه‌ای لیکرت بود که بعد از تعیین روایی صوری، روایی محتوا [ضریب نسبی روایی (Content validity ratio یا CVR) و شاخص روایی محتوا (Content validity index یا CVI)] و روایی سازه با استفاده از تحلیل عامل اکتشافی و تعیین پایایی با کمک ضریب Cronbach¢s alpha، مورد استفاده قرار گرفت. دادهها با استفاده از آزمون t در نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید.
یافته‌ها: مهم‌ترین عوامل مؤثر بر ارزشیابی استادان توسط دانشجویان عبارت از محبوبیت استاد، نمره و ارایه شواهد پژوهشی توسط استاد در کلاس و کم‌اهمیت‌ترین آن‌ها، جنسیت و نوع درس بود. میانگین نمره دیدگاه دانشجویان و استادان به ترتیب 89/11 ± 14/79 و 15/8 ± 00/78 به دست آمد. بر اساس داده‌های حاصل از آزمون Independent t، اختلاف معنیداری بین میانگین نمرات دیدگاه استادان و دانشجویان وجود نداشت (01/0 < P).
نتیجه‌گیری: ابزار طراحی شده، ابزاری روا و پایا برای تعیین دیدگاه اعضای هیأت علمی و دانشجویان نسبت به ارزشیابی استادان توسط دانشجویان می‌باشد. محبوبیت استاد، نمره و ارایه شواهد پژوهشی به عنوان مهم‌ترین عوامل و جنسیت و نوع درس به عنوان کم‌اهمیت‌ترین عوامل مؤثر بر ارزشیابی توسط اعضای هیأت علمی و دانشجویان بیان گردید.
واژه‌های کلیدی: ارزشیابی استادان، عوامل مؤثر، دانشجویان، اعضای هیأت علمی
متن کامل [PDF 472 kb]   (151 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۷/۵ | پذیرش: ۱۳۹۶/۷/۵ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۵
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


احمدی سلیمان، حق‌نژاد فریبا، عباسی زینب. تعیین دیدگاه اعضای هیأت علمی و دانشجویان پزشکی مقطع علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران نسبت به ارزشیابی استادان توسط دانشجویان. گام های توسعه در آموزش پزشکی. 1396; 14 (2) :102-111

URL: http://sdmej.ir/article-1-1572-fa.html



دوره 14، شماره 2 - ( 7-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی پژوهشی گام های توسعه در آموزش پزشکی Strides in Development of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3764