[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 2 - ( 7-1396 ) ::
جلد 14 شماره 2 صفحات 83-93 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش متقابل رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و بین‌المللی سازی آموزش
سید احمد احمدی ، منصوره تقوی‌نیا، سید کامران سلطانی عربشاهی، محمد صادق قاسمی
دکترای تخصصی سیاست گذاری سلامت، استادیار گروه مدیریت و اقتصاد دارو، دانشکده داروسازی پردیس بین الملل، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
چکیده:   (166 مشاهده)
زمینه و هدف: در راستای برنامه تحول و نوآوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی و توجه گسترده به ارتقای کیفی دانشگا‌ه‌ها در اجرای این برنامه‌ها، یکی از مواردی که می‌توان به آن توجه ویژه‌ای کرد، رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در سطح جهان می‌باشد؛ چرا که پرداختن به کم و کیف اجرایی رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، می‌تواند راهگشا باشد. بر این اساس، در مطالعه حاضر اقدام به جمع‌آوری اطلاعاتی در خصوص رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در سطح جهان و معیارها و شاخص‌های مد نظر در این رتبه‌بند‌ی‌ها و ارتباط آن‌ها با بین‌المللی سازی گردید.
روش کار: برای دستیابی به پایگاه‌های اطلاعاتی معتبر رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، ابتدا جستجوی گسترده‌ای در Google Scholar صورت گرفت. سپس با دستیابی به پایگاه‌های معتبر از جمله دانشگاه شانگهای جیائوتانگ (Shanghai Jiao Tong University یا SJTU)، نشریه آموزش عالی تایمز (Times Higher Education World University Rankings یا THE)، QS (Quacquarelli Symonds World University Rankings)، وبومتریک یا وب‌سنجی (Webometric) و پایگاه اطلاعاتی جهان اسلام (Islamic World Science Citation Center یا ISC) اطلاعات جمع‌آوری و دسته‌بندی شد.
یافته‌ها: با جمع‌آوری داده‌های تاریخچه رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، نظام‌های رتبه‌بندی و معیارها و شاخص‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در سطح بین‌المللی ارایه و ویژگی این معیارها و شاخص‌ها توصیف گردید.
نتیجه‌گیری: رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر اساس ترکیبی از معیارها و شاخص‌های عملکرد انجام می‌شود. تلاش در جهت رسیدن به موقعیت مطلوب در زمینه معیارها و شاخص‌ها در نظام‌های رتبه‌بندی جهانی، نقش مؤثری در ارتقای کیفیت و بین‌المللی سازی ایفا خواهد کرد.
واژه‌های کلیدی: رتبه‌بندی بین‌المللی، دانشگاه‌ها، شاخص، بین‌المللی سازی
متن کامل [PDF 769 kb]   (96 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۷/۵ | پذیرش: ۱۳۹۶/۷/۵ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۵
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

احمدی سید احمد، تقوی‌نیا منصوره، سلطانی عربشاهی سید کامران، قاسمی محمد صادق. نقش متقابل رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و بین‌المللی سازی آموزش. گام های توسعه در آموزش پزشکی. 1396; 14 (2) :83-93

URL: http://sdmej.ir/article-1-1570-fa.html

دوره 14، شماره 2 - ( 7-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی پژوهشی گام های توسعه در آموزش پزشکی Strides in Development of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 801 queries by yektaweb 3571