[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 2 - ( 7-1396 ) ::
جلد 14 شماره 2 صفحات 75-82 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه برنامه آموزشی مقطع کارشناسی ارشد پرستاری در ایران و ژاپن: یک مطالعه توصیفی- تطبیقی
سیده اعظم سجادی ، ناهید رجائی، جمیله مختاری نوری
گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
چکیده:   (259 مشاهده)
زمینه و هدف: در رشته پرستاری، عدم طراحی برنامه های آموزشی مناسب خسارات جبران ناپذیری بر سلامت جامعه و اعتبار علمی دانشگاه وارد می کند. متاسفانه برنامه آموزشی مقطع کارشناسی ارشد پرستاری در ایران متناسب با نیاز جامعه نبوده و فارغ التحصیلان از کیفیت کاری مناسبی برخوردار نیستند. از آنجایی که ژاپن به لحاظ سطح کیفی آموزش عالی از جمله کشورهای مطرح جهان است، هدف از مطالعه حاضر بررسی تطبیقی برنامه آموزش پرستاری در مقطع کارشناسی ارشد میان ایران و ژاپن است.
روش کار: مطالعه حاضر یک بررسی توصیفی- تطبیقی است. برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز، جستجوی گسترده ی الکترونیکی در داده پایگاه های فارسی و انگلیسی Iranian Scientific Information (SID) PubMed, ،Iran Medex ، Medline، Scopus, Google Scholar, Iranian Journal  Databas و  Magiran روی منابع سال های 1997 تا 2016 صورت پذیرفت. سپس، داده های ﻣـﻮرد ﻧﻈـﺮ بر اساس هدف پژوهش، ﻃﺒﻘﻪ ﺑﻨﺪی و مورد مقایسه قرار گرفت.
یافته‌ها: کشور ژاپن به لحاظ قدمت تاسیس مقطع کارشناسی ارشد رشته ی پرستاری از ایران جلوتر بوده و سیستم آموزشی آن از نقاط قوت برجسته ای برخوردار است: استفاده از مصاحبه و شرط داشتن مدرک معتبر زبان برای پذیرش دانشجو، تنوع و انعطاف پذیری در طراحی برنامه های درسی جهت ایجاد شرایط بهتر برای اشتغال حین تحصیل، اختصاص واحد های بیشتر به پژوهش، توجه به پرستاری جامعه محور، و تربیت پرستار برای ارائه خدمات مراقبتی در منزل.
نتیجه‌گیری: مقایسه نظام آموزشی دو کشور، لزوم طراحی برنامه های درسی انعطاف پذیرتر و مبتنی بر نیاز جامعه ی ایران را بیش از پیش نمایان می سازد.
واژه‌های کلیدی: مقایسه تطبیقی، برنامه ریزی آموزشی، کوریکولوم، آموزش پرستاری، ایران، ژاپن
متن کامل [PDF 336 kb]   (183 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۷/۵ | پذیرش: ۱۳۹۶/۷/۵ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۵
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Comparison of the Curricula of Master of Science in Nursing (MScN) Programs in Iran and Japan: A Descriptive Comparative Study. Strides Dev Med Educ. 2017; 14 (2) :75-82
URL: http://sdmej.ir/article-1-1569-fa.html
سجادی سیده اعظم، رجائی ناهید، مختاری نوری جمیله. مقایسه برنامه آموزشی مقطع کارشناسی ارشد پرستاری در ایران و ژاپن: یک مطالعه توصیفی- تطبیقی . گام های توسعه در آموزش پزشکی. 1396; 14 (2) :75-82

URL: http://sdmej.ir/article-1-1569-fa.html

دوره 14، شماره 2 - ( 7-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی پژوهشی گام های توسعه در آموزش پزشکی Strides in Development of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 798 queries by yektaweb 3571