[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 1 - ( 4-1396 ) ::
جلد 14 شماره 1 صفحات 1-10 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی با توجه به شیوه‌های یادگیری با میانجی‌گری خودکارامدی تحصیلی (پژوهش موردی بر روی دانشجویان دکتری حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی کرمان)
حمیده جهانگرد ، مهدی لسانی، حسین مطهری نژاد
دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
چکیده:   (983 مشاهده)

زمینه و هدف: مطالعه عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی، مسأله پیچیده‌ای است؛‌ چرا که پیشرفت تحصیلی عنصری چند بعدی می‌باشد و به گونهای ظریف، به رشد جسمی، اجتماعی، شناختی و عاطفی دانشجویان ارتباط دارد. مطالعه حاضر با هدف پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی با توجه به شیوه‌های یادگیری و با میانجی‌گری خودکارامدی تحصیلی بر روی دانشجویان مقطع دکتری حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام گرفت.

روش کار: این پژوهش از نوع همبستگی بود که به صورت توصیفی- مقطعی انجام شد. جامعه آماری مطالعه، همه دانشجویان مشغول به تحصیل در مقطع پزشکی حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی کرمان بودند که با استفاده از فرمول Cochran، 286 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی- طبقه‌ای انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری اطلاعات، پرسش‌نامه‌‌ شیوه‌های یادگیری Kolb و پرسش‌نامه خودکارامدی تحصیلی McIlroy و Bunting مورد استفاده قرار گرفت. همچنین، برای سنجش پیشرفت تحصیلی، از معدل کل جاری دانشجویان استفاده گردید. داده‌ها با استفاده از معادلات ساختاری و معیارهای برازش مدل در نرم‌افزار AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: یافته‌های به دست آمده نشان داد که بین شیوههای یادگیری با میانجی‌گری خودکارامدی تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی رابطه ساختاری وجود داشت و همچنین، نتایج حاکی از برازندگی مدل در جامعه بود.

نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر بیان کننده تأثیر مثبت شیوه‌های یادگیری مختلف در ارتقای پیشرفت تحصیلی دانشجویان بوده، از شیوه‌های یادگیری متفاوتی می‌توان برای آموزش دانشجویان استفاده نمود. همچنین، نقش میانجی‌گری خودکارامدی تحصیلی دانشجویان، موجب افزایش پیشرفت تحصیلی آنان می‌شود. به کمک این شیوه‌ها، مدرسان از استراتژی‌های متعدد آموزشی برای ارایه مطلب بهره‌مند می‌شوند و یادگیری فعال در فراگیران رخ می‌دهد.  

واژه‌های کلیدی: شیوه‌های یادگیری، خودکارامدی تحصیلی، پیشرفت تحصیلی
متن کامل [PDF 672 kb]   (276 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۴/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۴/۱۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jahangard H, Lesani M, Motahhari H. Prediction of Educational Achievement Based on Learning Styles Mediated by Academic Self-efficacy: A Case Study on the Students of Medical Professionals in Kerman University of Medical Sciences, Iran. Strides Dev Med Educ. 2017; 14 (1) :1-10
URL: http://sdmej.ir/article-1-1522-fa.html
جهانگرد حمیده، لسانی مهدی، مطهری نژاد حسین. پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی با توجه به شیوه‌های یادگیری با میانجی‌گری خودکارامدی تحصیلی (پژوهش موردی بر روی دانشجویان دکتری حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی کرمان). گام های توسعه در آموزش پزشکی. 1396; 14 (1) :1-10

URL: http://sdmej.ir/article-1-1522-fa.html

دوره 14، شماره 1 - ( 4-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی پژوهشی گام های توسعه در آموزش پزشکی Strides in Development of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.052 seconds with 795 queries by yektaweb 3531