[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 6 - ( 12-1395 ) ::
جلد 13 شماره 6 صفحات 632-637 برگشت به فهرست نسخه ها
نقشه مفهومی در یادگیری درس بافت‌شناسی، دیدگاه دانشجویان مامایی
فریبا درخشان ، سیمین یزدان‌فر، عباس علامی
کارشناس ارشد آموزش پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (812 مشاهده)

زمینه و هدف: ترسیم نقشه مفهومی، یک فعالیت یادگیری فعال، خلاق و عینی است که به فرایند یادگیری پیشرفته‌تر کمک می‌کند و باعث ارتقای مهارت‌های مورد نیاز دانشجو می‌شود. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی نقشه مفهومی در یادگیری درس بافت‌شناسی از دیدگاه دانشجویان رشته مامایی بود.

روش کار: این مطالعه به روش توصیفی- مقطعی انجام شد. جامعه هدف شامل دانشجویان ترم یک رشته مامایی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در سال 1394 بود. پس از آموزش تهیه نقشه مفهومی به دانشجویان، از آنان درخواست شد تا هر هفته با مراجعه به کتاب بافت‌شناسی، هر دانشجو نقشه مفهومی درس همان هفته را تهیه نماید و جلسه بعد تحویل دهد. در انتهای ترم، نظر دانشجویان در مورد میزان تأثیر نقشه مفهومی در یادگیری با تکمیل پرسش‌نامه محقق ساخته جمع‌آوری گردید و در نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. توزیع فراوانی در قالب جداول فراوانی ارایه گردید و نتیجه هر سؤال با میانگین و با استفاده از آزمون Independent t با عدد میانگین 3 مقایسه شد. 05/0 > P به عنوان سطح معنی‌داری داده‌ها در نظر گرفته شد.

یافته‌ها: 9/68 درصد دانشجویان با تهیه نقشه مفهومی در طول ترم موافق بودند. 9/6 درصد عقیده داشتند که روش‌های دیگر مؤثرتر می‌باشد. 6/58 درصد تهیه نقشه مفهومی را در حفظ اصطلاحات بافت‌شناسی و 5/65 درصد این روش را در فهم بهتر مطالب درس بافت‌شناسی مؤثر می‌دانستند. نتایج آزمون Independent t نشان داد که میانگین نتایج هر چهار سؤال به ‌طور معنی‌داری با میانگین 3 تفاوت داشت. دانشجویان استفاده از نقشه مفهومی را در فهم بهتر مطلب (003/0 = P)، حفظ اصطلاحات بافت‌شناسی (004/0 = P) و پاسخگویی به سؤالات امتحانی (001/0 = P) مؤثر دانستند. به طور کلی، اغلب دانشجویان با استفاده از نقشه مفهومی به عنوان یک روش یادگیری مؤثر در طول ترم موافق بودند (001/0 > P).

نتیجه‌گیری: نقشه‌های مفهومی به‌ عنوان وسیله‌ای جهت یادگیری اطلاعات جدید، از پذیرش بالایی در بین دانشجویان برخوردار است. بنابراین، پیشنهاد می‌شود تا جهت تسهیل یادگیری، از استراتژی‌های مختلف آموزشی مانند نقشه مفهومی در حوزه آموزش علوم پایه پزشکی استفاده گردد.

واژه‌های کلیدی: نقشه مفهومی، یادگیری، بافت‌شناسی
متن کامل [PDF 705 kb]   (369 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله کوتاه | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۸ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Derakhshan F, Yazdanfar S, Allami A. Concept Mapping in Learning Histology from the Viewpoint of Midwifery Students . Strides Dev Med Educ. 2017; 13 (6) :632-637
URL: http://sdmej.ir/article-1-1495-fa.html
درخشان فریبا، یزدان‌فر سیمین، علامی عباس. نقشه مفهومی در یادگیری درس بافت‌شناسی، دیدگاه دانشجویان مامایی. گام های توسعه در آموزش پزشکی. 1395; 13 (6) :632-637

URL: http://sdmej.ir/article-1-1495-fa.html

دوره 13، شماره 6 - ( 12-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی پژوهشی گام های توسعه در آموزش پزشکی Strides in Development of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.053 seconds with 795 queries by yektaweb 3531