[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 6 - ( 12-1395 ) ::
جلد 13 شماره 6 صفحات 568-577 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه بین شیوه‌های یادگیری با حل مسأله در دانشجویان دوره کارشناسی رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
ریحانه طاهری، فریبا کریمی
دکتری مدیریت آموزشی، دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
چکیده:   (859 مشاهده)

زمینه و هدف: افراد با توجه به سبک یادگیری، پردازش متفاوتی از محیط و مسایل دارند و راهبردهای متفاوتی برای حل مسأله انتخاب می‌کنند. هدف از انجام تحقیق حاضر، تعیین رابطه بین شیوه‌های یادگیری با راهبردهای حل مسأله در دانشجویان مقطع کارشناسی رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود.

روش کار: این مطالعه به روش همبستگی انجام شد. جامعه‌ آماری پژوهش شامل دانشجویان کارشناسی رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 93-1392 (380 نفر) بود که از میان آنان، 191 نفر با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای و متناسب با حجم، بر اساس فرمول حجم نمونه Cochran انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسش‌نامه سبک یادگیری Kolb و پرسش‌نامه راهبردهای حل مسأله Cassidy و Long بود که به دلیل پرکاربرد بودن، به روایی آن‌ها اعتماد شد. پایایی پرسش‌نامه‌ها بیشتر از 70/0 برآورد گردید. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های ضریب همبستگی Pearson و رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: بر اساس یافته‌ها، بین شیوه یادگیری تجربه عینی با شیوه سازنده حل مسأله رابطه معکوسی مشاهده شد. شیوه یادگیری تجربه عینی با شیوه غیر سازنده حل مسأله رابطه مستقیم و مفهوم‌سازی انتزاعی با شیوه غیر سازنده حل مسأله رابطه معکوسی داشت. همچنین، بهترین پیش‌بینی کننده شیوه حل مسأله سازنده و غیر سازنده، شیوه یادگیری تجربه عینی بود.

نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج مطالعه مبنی بر وجود رابطه بین شیوه یادگیری و حل مسأله، پیشنهاد می‌شود که در دوره‌های آموزشی، سبک‌ها و شیوه‌های یادگیری به دانشجویان و استادان معرفی شود تا با توجه به شناسایی شیوه یادگیری، نسبت به استفاده از راهبرد مناسب برای حل مسأله اقدام گردد. همچنین، در دوره‌های آموزش پرستاری به کلاس‌های کارآموزی عملی که امکان یادگیری عینی را برای دانشجویان فراهم می‌کند، توجه بیشتری شود.

واژه‌های کلیدی: راهبرد حل مسأله، شیوه یادگیری، دانشجویان رشته پرستاری
متن کامل [PDF 673 kb]   (163 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۲/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۲/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۶/۲/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taheri R, Karimi F. The Relationship between Learning Styles and Problem-Solving Strategies in Undergraduate Nursing Students of Isfahan University of Medical Sciences, Iran. Strides Dev Med Educ. 2017; 13 (6) :568-577
URL: http://sdmej.ir/article-1-1480-fa.html
طاهری ریحانه، کریمی فریبا. رابطه بین شیوه‌های یادگیری با حل مسأله در دانشجویان دوره کارشناسی رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. گام های توسعه در آموزش پزشکی. 1395; 13 (6) :568-577

URL: http://sdmej.ir/article-1-1480-fa.html

دوره 13، شماره 6 - ( 12-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی پژوهشی گام های توسعه در آموزش پزشکی Strides in Development of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.054 seconds with 792 queries by yektaweb 3531