[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 5 - ( 10-1395 ) ::
جلد 13 شماره 5 صفحات 525-527 برگشت به فهرست نسخه ها
استدلال بالینی، شاخص ارزیابی نوین در فرایند آزمون دانشجویان پرستاری
لیلا صفابخش ، مژگان جهان تیغ
دانشجوی دکتری آموزش پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (718 مشاهده)
استدلال بالینی فرایند منطقی جمع آوری نکات کلیدی اطلاعات، درک مشکلات و وضعیت بیمار، برنامه‌ریزی واجرای مداخلات، ارزیابی مداخلات و بازخورد در فرایند یادگیری است (1). استدلال بالینی پرستاران را می توان فرایند شناختی و استراتژی هایی که برای درک اطلاعات، شناسایی و تشخیص مشکلات بیماران استفاده می شود تعریف کرد. استدلال بالینی یک راه تفکر بالینی در رابطه با مهارتهای بالینی است(2،3).
شناسایی نکات کلیدی درست اساس استدلال بالینی است این سرنخها از تغییرات فیزیولوژیکی و روانی که در بیمار وجود دارد و یا از طریق معاینه و شرح حال و تاریخچه بیمار قابل شناسایی اند و با توجه به بدنه دانش و باورهای فلسفی قابل درک هستند. به دست آوردن نکات کلیدی تحت تاثیر مواردی مانند تجربه، بکارگیری دانش برای تصمیم گیری، استرس و اعتماد به نفس است. هنگامی که نکات کلیدی درست به دست نیاید به دنبال آن واکنش نادرست هم انجام می شود به دانشجوی پرستاری باید کمک شود که بفهمد چگونه اطلاعات کلیدی مربوط را به دست اورد. یک پرستار باید در بسیاری از موارد استدلال بالینی مانند مهارتهای حرکتی-روانی و معاینات فیزیکی توانمندی لازم را داشته باشد. پرستارانی که استدلال بالینی ضعیف دارند در شناخت بیمار، تشخیص شرایط بیمار و نجات بیمار موفق نخواهند بود (4،5).
واژه‌های کلیدی: نامه به سردبیر: استدلال بالینی، شاخص ارزیابی نوین در فرایند آزمون دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 142 kb]   (422 دریافت)    
نوع مطالعه: نامه به سردبیر | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۱/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۱/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

صفابخش لیلا، جهان تیغ مژگان. استدلال بالینی، شاخص ارزیابی نوین در فرایند آزمون دانشجویان پرستاری. گام های توسعه در آموزش پزشکی. 1395; 13 (5) :525-527

URL: http://sdmej.ir/article-1-1421-fa.html

دوره 13، شماره 5 - ( 10-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی پژوهشی گام های توسعه در آموزش پزشکی Strides in Development of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 793 queries by yektaweb 3505