[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 5 - ( 10-1395 ) ::
جلد 13 شماره 5 صفحات 515-524 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نظر اعضای هیأت علمی و دستیاران تخصصی بالینی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در مورد واگذاری آزمون ارتقا و گواهینامه تخصصی به دانشگاه‌های علوم پزشکی
الهام ایرانمنش، علی حسینی‌نسب ، علیرضا شهیدی
فوق تخصص عفونی کودکان، دانشیار، گروه کودکان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
چکیده:   (1581 مشاهده)

زمینه و هدف: در گذشته آزمون کتبی سالیانه برای ارتقا و ارایه گواهینامه تخصصی به دستیاران تخصصی بالینی، به صورت سراسری و توسط دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی انجام می‌شد. تحول در شیوه برگزاری آزمون ارتقای دستیاران، از جمله موضوعاتی است که همواره مورد بحث و بررسی صاحب‌نظران قرار داشته است. با توجه به رویکرد آموزشی موجود در دانشگاه‌های معتبر دنیا در زمینه دستیاران بالینی تخصصی، آزمون ارتقای دستیاران از چند سال قبل به دانشگاه‌های تربیت کننده دستیار واگذار شده است. مطالعه حاضر با هدف بررسی نظر اعضای هیأت علمی و دستیاران تخصصی بالینی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در رابطه با برگزاری غیر متمرکز آزمون گواهینامه و ارتقا انجام شد.

روش کار: این پژوهش به روش مقطعی انجام گردید. جامعه مورد مطالعه را کلیه دستیاران تخصصی بالینی و اعضای هیأت علمی بالینی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تشکیل دادند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسش‌نامه‌ای متشکل از سؤالاتی در مورد نقاط ضعف و قوت برگزاری آزمون ارتقا به صورت غیر متمرکز بود. شرکت کنندگان به صورت خودایفا پرسش‌نامه را تکمیل نمودند. داده‌ها در نرم‌افزار SPSS و در سطح معنی‌داری 05/0 > P مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: از نظر دستیاران، گزینه‌های «مشارکت هیأت علمی هر دانشگاه در ارزیابی دستیاران خود» و «توجه بیشتر به بیمار‌های شایع بومی» به ترتیب با 06/4 و 55/3، بیشترین امتیاز را به دست آوردند و از جمله نقاط قوت واگذاری آزمون به دانشگاه‌ها به شمار می‌روند. کمترین پراکندگی در امتیازدهی نیز مربوطه به همین دو مؤلفه بود. گزینه «کاهش کیفیت سؤالات» با امتیاز 45/2، کمترین تأثیر را داشت. از نظر اعضای هیأت علمی نیز گزینه‌های «مشارکت هیأت علمی هر دانشگاه در ارزیابی دستیاران خود» و «تفاوت در آموزش دستیاری به دلیل تفاوت در ارزیابی در دانشگاه‌ها» به ترتیب با 76/3 و 75/3، بیشترین امتیاز و «سوگیری وزارتخانه در غنی کردن بانک سؤال» و «تعطیلی بخش‌ها در زمان طراحی سؤال» با 85/2، کمترین امتیاز را به خود اختصاص دادند. در هیچ کدام از دو گروه مورد بررسی، تفاوت معنی‌داری در امتیازدهی به مؤلفه‌ها بر اساس خصوصیات دموگرافیک مشاهده نشد.

نتیجه‌گیری: هرچند از نظر دستیاران و اعضای هیأت علمی، اصل واگذاری آزمون به دانشگاه‌ها نقاط قوتی دارد که می‌تواند در ارزیابی بهتر دستیاران مؤثر باشد، اما دارای نقاط ضعف متعددی نیز می‌باشد که باید برطرف گردد تا اثربخشی این واگذاری بیشتر شود.

واژه‌های کلیدی: اعضای هیأت علمی، دستیاران تخصصی بالینی، آزمون ارتقا، غیر متمرکز
متن کامل [PDF 842 kb]   (311 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله کوتاه | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۱/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۱/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Iranmanesh E, Hosseininasab A, Shahidi A. Viewpoints of Faculty Members and Residents of Kerman University of Medical Sciences, Iran, Regarding the Local Annual Upgrade and Licensure Residency Exams. Strides Dev Med Educ. 2017; 13 (5) :515-524
URL: http://sdmej.ir/article-1-1417-fa.html
ایرانمنش الهام، حسینی‌نسب علی، شهیدی علیرضا. بررسی نظر اعضای هیأت علمی و دستیاران تخصصی بالینی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در مورد واگذاری آزمون ارتقا و گواهینامه تخصصی به دانشگاه‌های علوم پزشکی. گام های توسعه در آموزش پزشکی. 1395; 13 (5) :515-524

URL: http://sdmej.ir/article-1-1417-fa.html

دوره 13، شماره 5 - ( 10-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی پژوهشی گام های توسعه در آموزش پزشکی Strides in Development of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 795 queries by yektaweb 3531