[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 5 - ( 10-1395 ) ::
برگشت به فهرست نشریات جلد 13 شماره 5 صفحات 476-487
بررسی رابطه تاب‌آوری با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان پرستاری
سمیه کمال‌پور، منصوره عزیززاده فروزی، بتول تیرگری
دکتری پرستاری، استادیار، گروه پرستاری داخلی جراحی و مرکز تحقیقات پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
چکیده:   (827 مشاهده)

زمینه و هدف: پرستاران با استرس‌های زیادی روبه‌رو هستند. دانشجویان پرستاری نیز با وجود تجربه کم، مجبور به مواجهه با عوامل استرس‌زای زیادی می‌باشند که این مواجهات آنان را دچار فرسودگی تحصیلی می‌نماید. از طرف دیگر، میزان تاب‌آوری نقش مهمی در کاهش نتایج منفی و افزایش نتایج مثبت ناشی از استرس ایفا می‌کند که می‌تواند بر فرسودگی تحصیلی نیز تأثیرگذار باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط بین تاب‌آوری با فرسودگی تحصیلی در میان دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد.

روش کار: این پژوهش مقطعی از نوع توصیفی- همبستگی بود. نمونه معادل جامعه و  شامل161 دانشجوی رشته پرستاری بود که به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. اطلاعات با استفاده از پرسش‌نامه اطلاعات دموگرافیک، پرسش‌نامه تاب‌آوری Connor و Davidson و پرسش‌نامه فرسودگی تحصیلی Breso و همکاران جمع‌آوری شد. داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی Pearson و آزمون‌های Independent t و واریانس یک‌طرفه در نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 05/0 > P به عنوان سطح معنی‌داری داده‌ها در نظر گرفته شد.

یافته‌ها: 7/95 درصد (154 نفر) شرکت کنندگان در رده سنی 24-19 سال قرار داشتند که از این تعداد، 7/62 درصد را زنان و 3/37 درصد را مردان تشکیل دادند. بر اساس یافته‌ها، میانگین نمره فرسودگی تحصیلی، 65/8 ± 56/41 و نمره تاب‌آوری، 57/11 ± 32/66 به دست آمد. نتایج ضریب همبستگی Pearson حاکی از آن بود که بین تاب‌آوری و فرسودگی تحصیلی ارتباط معنی‌دار و معکوسی وجود داشت (26/0- = r، 001/0 = P).

نتیجه‌گیری: در مطالعه حاضر، رابطه معنی‌داری بین تاب‌آوری و فرسودگی تحصیلی در میان دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان مشاهده شد؛ به طوری که افرادی که تاب‌آوری بالاتری داشتند، فرسودگی تحصیل کمتری را گزارش نمودند.  

واژه‌های کلیدی: تاب‌آوری، فرسودگی تحصیلی، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 654 kb]   (344 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۱/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۱/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kamalpour S, Azizzadeh-Forouzi M, Tirgary B. A Study of the Relationship between Resilience and Academic Burnout in Nursing Students. Strides Dev Med Educ. 2017; 13 (5) :476-487
URL: http://sdmej.ir/article-1-1414-fa.html
کمال‌پور سمیه، عزیززاده فروزی منصوره، تیرگری بتول. بررسی رابطه تاب‌آوری با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان پرستاری . گام های توسعه در آموزش پزشکی. 1395; 13 (5) :476-487

URL: http://sdmej.ir/article-1-1414-fa.html

برگشت به فهرست نشریات دوره 13، شماره 5 - ( 10-1395 )
نشریه علمی پژوهشی گام های توسعه در آموزش پزشکی Strides in Development of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.054 seconds with 789 queries by yektaweb 3388