[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 5 - ( 10-1395 ) ::
جلد 13 شماره 5 صفحات 451-459 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش‌بینی سبک‌های یادگیری با استفاده از میزان عزت نفس در دانشجویان
هاجر شفیعان، منصوره عزیززاده فروزی ، بهشید گروسی، علی اکبر حقدوست
کارشناس ارشد پرستاری، مرکز تحقیقات علوم اعصاب، مؤسسه نوروفارماکولوژی، مربی، گروه داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی رازی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
چکیده:   (1290 مشاهده)

زمینه و هدف: سبک یادگیری یک رفتار عادتی و متمایز برای کسب دانش، مهارت یا بازخوردها می‌باشد که از طریق مطالعه یا تجربه کسب می‌شود. کلید اصلی، درگیر کردن فراگیران در یادگیری و فراگیری هرچه بیشتر مطالب توسط آن‌ها، شناسایی ترجیحات و سبک‌های یادگیری آنان و همچنین، شناسایی عوامل تأثیرگذار بر این متغیرها است. در این راه باید تلاش کرد که متغیرهای پیش‌بینی کننده سبک‌های یادگیری به دقت شناسایی شوند تا بتوان شرایط آموزشی را بهسازی نمود. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین ارتباط سبک‌های یادگیری در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان با میزان عزت نفس آن‌ها بود.

روش کار: در این پژوهش توصیفی– تحلیلی- مقطعی، 343 دانشجو شرکت داشتند که بر اساس نمونه‌گیری سهمیه‌ای وارد مطالعه شدند. ابزارهای جمع‌آوری داده‌ها، پرسش‌نامه‌ای‌ مشتمل بر سه بخش اطلاعات دموگرافیک، نسخه دوم پرسش‌نامه سبک ‌یادگیری Kolb (Kolb learning style inventory یا LSI) و پرسش‌نامه عزت نفس Rosenberg (Self-Esteem Rosenberg Scale) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها، از آزمون‌های 2c، ضریب همبستگی Spearman، رگرسیون لجستیک و رگرسیون خطی استفاده شد.

یافته‌ها: میانگین سنی افراد مورد مطالعه، 96/2 ± 41/21 سال بود. 3/44 درصد از دانشجویان سبک یادگیری جذب کننده داشتند. علاوه بر این، 9/60 درصد دانشجویان از عزت نفس ضعیفی برخوردار بودند. ارتباط آماری معنی‌داری میان سبک‌های یادگیری و میزان عزت نفس دانشجویان مشاهده نشد. همچنین، یافته‌های مربوط به پیش‌بینی کننده‌های سبک‌های یادگیری نشان داد که تنها جنسیت شاخص پیش‌بینی کننده در تعیین سبک‌های یادگیری بود.

نتیجه‌گیری: از آن‌جایی که نتایج پژوهش حاضر نشان داد که عزت نفس دانشجویان با نوع سبک یادگیری ارتباطی ندارد، بنابراین مدرسان می‌توانند مستقل از این شاخص‌ها، به ارزیابی سبک‌های یادگیری دانشجویان بپردازند.

واژه‌های کلیدی: سبک یادگیری، عزت نفس، دانشجویان علوم پزشکی، عوامل پیش‌بینی کننده
متن کامل [PDF 710 kb]   (344 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۱/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۱/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shafian H, Azizzadeh-Forouzi M, Garrusi B, Haghdoost A A. Prediction of Learning Styles Using Students’ Self-esteem. Strides Dev Med Educ. 2017; 13 (5) :451-459
URL: http://sdmej.ir/article-1-1411-fa.html
شفیعان هاجر، عزیززاده فروزی منصوره، گروسی بهشید، حقدوست علی اکبر. پیش‌بینی سبک‌های یادگیری با استفاده از میزان عزت نفس در دانشجویان. گام های توسعه در آموزش پزشکی. 1395; 13 (5) :451-459

URL: http://sdmej.ir/article-1-1411-fa.html

دوره 13، شماره 5 - ( 10-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی پژوهشی گام های توسعه در آموزش پزشکی Strides in Development of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.052 seconds with 792 queries by yektaweb 3447