[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 5 - ( 10-1395 ) ::
برگشت به فهرست نشریات جلد 13 شماره 5 صفحات 440-455
تدوین پروتکل ارزیابی خرده ‌تحلیلی یادگیری خودتنظیم در یادگیری علوم پایه دانشجویان پزشکی
رقیه گندم‌کار، لادن فتی ، عظیم میرزازاده، محمد جلیلی، کامران یزدانی، غلامرضا حسن‌زاده، جان ساندرز
دکتری روان‌شناسی بالینی، استادیار، گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
چکیده:   (1045 مشاهده)

زمینه و هدف: یادگیری خودتنظیم متناسب با شرایط و فعالیت‌های مختلف تحصیلی تغییر می‌کند. روش ارزیابی خرده ‌تحلیلی یادگیری خودتنظیم، توانمندی یادگیری خودتنظیم دانشجویان را در حین انجام یک تکلیف آموزشی خاص مورد ارزیابی قرار می‌دهد. مطالعه حاضر با هدف طراحی پروتکل ارزیابی خرده‌ تحلیلی یادگیری خودتنظیم، متناسب با تکلیف یادگیری علوم پایه پزشکی انجام شد.

روش کار: این مطالعه از نوع ترکیبی بود که در سال 1393 در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام گردید. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پروتکل ارزیابی خرده‌ تحلیلی یادگیری خودتنظیم بود که طی مراحل مرور متون، استفاده از نظر متخصصان و مصاحبه شناختی با دانشجویان، تدوین شد و در یک مطالعه آزمایشی مورد استفاده قرار گرفت. نمونه مطالعه را 13 نفر از دانشجویان سال دوم رشته پزشکی تشکیل دادند که با هدف ارزیابی یادگیری خودتنظیم‌ در حالی که تکلیف یادگیری علوم پایه را انجام می‌دادند، مورد مصاحبه قرار گرفتند. مصاحبه‌ها ضبط، پیاده سازی و بر اساس چارچوب تدوین شده، کدبندی گردید. در نهایت، داده‌ها با استفاده از روش‌های آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: پروتکل ارزیابی خرده ‌تحلیلی یادگیری خودتنظیم در سه بخش راهنمای مصاحبه، راهنمای کدبندی و تکلیف یادگیری علوم پایه تدوین گردید. راهنمای مصاحبه از 6 سؤال باز پاسخ با هدف ارزیابی هر یک از زیرفرایندهای «هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی راهبردی، پایش فراشناختی، اسنادهای علی و استنتاج‌های انطباقی» و یک سؤال بسته پاسخ به منظور ارزیابی خودکارامدی دانشجویان تشکیل شد. بر اساس نتایج مطالعه آزمایشی، بیشتر شرکت‌ کنندگان برای زیرفرایندهای برنامه‌ریزی راهبردی (92 درصد)، پایش فراشناختی (77 درصد)، اسنادهای علی (85 درصد) و استنتاج‌های انطباقی (92 درصد) «فرایندهای عمومی و اختصاصی» تکلیف علوم پایه را گزارش نمودند. 

نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که پروتکل تدوین شده در مطالعه حاضر توانایی تعیین زیرفرایندهای یادگیری خودتنظیم دانشجویان رشته پزشکی در یادگیری علوم پایه را به صورت عمیق دارد. بنابراین، می‌تواند به عنوان چارچوبی جهت اصلاح یادگیری خودتنظیم دانشجویان پزشکی در سال‌های اولیه تحصیل به کار برده شود.  

واژه‌های کلیدی: یادگیری خودتنظیم، روش ارزیابی خرده ‌تحلیلی، یادگیری علوم پایه، دانشجو
متن کامل [PDF 827 kb]   (292 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۱/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۱/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gandomkar R, Fata L, Mirzazadeh A, Jalili M, Yazdani K, Hassanzadeh G et al . Developing a Microanalytic Self-regulated Learning Assessment Protocol for Biomedical Science Learning. Strides Dev Med Educ. 2017; 13 (5) :440-455
URL: http://sdmej.ir/article-1-1410-fa.html
گندم‌کار رقیه، فتی لادن، میرزازاده عظیم، جلیلی محمد، یزدانی کامران، حسن‌زاده غلامرضا و همکاران.. تدوین پروتکل ارزیابی خرده ‌تحلیلی یادگیری خودتنظیم در یادگیری علوم پایه دانشجویان پزشکی. گام های توسعه در آموزش پزشکی. 1395; 13 (5) :440-455

URL: http://sdmej.ir/article-1-1410-fa.html

برگشت به فهرست نشریات دوره 13، شماره 5 - ( 10-1395 )
نشریه علمی پژوهشی گام های توسعه در آموزش پزشکی Strides in Development of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 801 queries by yektaweb 3388