[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 3 - ( 8-1393 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 330-341 برگشت به فهرست نسخه ها
ویژگی‌های یک استاد توانمند از دیدگاه دانشجویان رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور
امین بیگ‌زاده، مصطفی شکوهی، لیلا والی
دکتری تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، استادیار، گروه مدیریت، کمیته تحقیقات دانشجویی، معاونت تحقیقات و فن آوری، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
چکیده:   (4835 مشاهده)

  زمینه و هدف : شناخت ویژگی‌ها و معیارهایی که دانشجویان از آن‌ها برای انتخاب مدرسین خود استفاده می‌کنند، می‌تواند به عنوان شاخص مهمی در ارزیابی مدرسین در نظر گرفته شود تا بتوان کیفیت آموزش و اثربخشی آن را ارتقا بخشید. هدف از انجام این پژوهش، تعیین ویژگی‌های یک استاد توانمند از دیدگاه دانشجویان رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بود.

  روش کار: در مطالعه توصیفی- تحلیلی- مقطعی حاضر، 582 دانشجوی کارشناسی رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی کل کشور مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسش‌نامه پژوهشگر ساخته بود که روایی محتوایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. پرسش‌نامه در 6 حیطه روش تدریس، شخصیت فردی، مهارت ارزشیابی، ارتباط بین فردی، دانش‌پژوهی و قوانین آموزشی طراحی گردید. داده‌ها به وسیله آزمون‌های آماری Independent t و ANOVA و در نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

  یافته‌ها: از دیدگاه دانشجویان، حیطه‌های روش تدریس (34/4)، ارتباط بین فردی (17/4) و شخصیت فردی (11/4) با اهمیت‌ترین حیطه‌ها و ویژگی‌هایی مانند انجام حضور و غیاب (62/3)، برگزاری امتحان میان ترم (66/3) و سخت‌گیری استاد (71/3) از کم اهمیت‌ترین حیطه‌ها بودند. تنها بین جنسیت و حیطه قوانین آموزشی ارتباط معنی‌داری مشاهده گردید (01/0 = P ). بین میانگین نمرات حیطه‌ها بر حسب ترم تحصیلی تفاوت معنی‌داری وجود نداشت (05/0 < P ). در مجموع همبستگی و رابطه بین حیطه‌های مورد بررسی، دو دسته مجزا در قالب ویژگی‌های فردی مدرس و تعهدات حرفه‌ای را مشخص ساخت.

  نتیجه‌گیری: خصوصیات و ویژگی‌های مطلوب اعضای هیأت علمی به خصوص ویژگی‌های فردی و شخصیتی آن‌ها از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده در دستیابی به اهداف آموزشی و افزایش کیفیت آموزش هستند.

واژه‌های کلیدی: استاد توانمند، رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشگاه‌های علوم پزشکی، ایران
متن کامل [PDF 677 kb]   (964 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۸/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۳/۸/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۳/۸/۱۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Beigzadeh A, Shokoohi M, Vali L. Characteristics of a Capable University Lecturer from the Viewpoints of Health Services Management Students in Iranian Medical Universities. Strides Dev Med Educ. 2014; 11 (3) :330-341
URL: http://sdmej.ir/article-1-639-fa.html

بیگ‌زاده امین، شکوهی مصطفی، والی لیلا. ویژگی‌های یک استاد توانمند از دیدگاه دانشجویان رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور. گام های توسعه در آموزش پزشکی. 1393; 11 (3) :330-341

URL: http://sdmej.ir/article-1-639-fa.html



دوره 11، شماره 3 - ( 8-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی پژوهشی گام های توسعه در آموزش پزشکی Strides in Development of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3815