[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 2 - ( 10-1385 ) ::
جلد 3 شماره 2 صفحات 95-101 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی جنبه هایی از دروندادها و بروندادهای آموزشی گروه های پزشکی اجتماعی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور
سعادت ترابیان ، عباس وثوق مقدم، مجتبی صداقت سیاهکل
چکیده:   (10763 مشاهده)

زمینه: سلامت انسان­ها با عوامل اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اداری و محیطی در ارتباط نزدیک است، بنابراین علم پزشکی به علوم زیست پزشکی محدود نمی­شود بلکه علوم اجتماعی و روانشناختی را نیز شامل می­شود. این فلسفه و نگرش منجر به پیدایش دیدگاهی در عالم طب گردید که می­توان آن را ( Community-Oriented Medicine ) نامید. در کشور ما به دنبال ادغام نظام درمانی با آموزش پزشکی، زمینه آموزش پزشکی در قالب جامعه­نگر مهیا گردید و گروه بهداشت و پزشکی اجتماعی در دانشگاه­های فاقد دانشکده بهداشت و گروه پزشکی اجتماعی در دانشگاه­های دارای دانشکده بهداشت شکل گرفت. علی­رغم تلاش­های فراوان و صرف هزینه و وقت بسیار، شواهدی که نتایج و پیامدهای فعالیت­های
جامعه­نگر گروه­های پزشکی اجتماعی را در نظام آموزش عالی کشور بررسی نماید در دسترس نیست.

هدف: تحقیق حاضر به منظور بررسی وضعیت موجود امکانات و منابع گروه­های پزشکی اجتماعی کل دانشگاه­ها و دانشکده­های علوم پزشکی کشور صورت گرفت.

روش­کار: در این مطالعه که از نوع توصیفی و مقطعی بود دروندادهای پشتیبان فرآیند آموزشی و پژوهشی و برونداد فرآیند پژوهشی کلیه
گروه­های پزشکی اجتماعی دانشگاه­ها و دانشکده­های علوم پزشکی تحت پوشش وزارت بهداشت بررسی شد.

یافته­ها: وسایل کمک آموزشی و امکانات آموزشی موجود در گروه­های پزشکی اجتماعی دانشگاه­های تیپ یک در وضعیت نسبتاً مطلوب و در دانشگاه­های تیپ دو و سه، نامطلوب بود. از نظر معیارهای پژوهشی، گروه­های پزشکی اجتماعی هر سه تیپ دانشگاهی در تدوین پایان­نامه­های دانشجویی مشارکت داشتند ولی در انجام طرح­های پژوهشی دانشگاه، تألیف و ترجمه کتاب و انتشار مقاله در مجلات داخلی و خارجی فعالیت قابل توجهی نداشتند.

نتیجه­گیری: به­منظور ایجاد تغییر در وضعیت موجود آموزش پزشکی وحرکت به سمت آموزش پزشکی جامعه­نگر باید با برنامه­ریزی­های کوتاه مدت و بلند مدت برای ارتقای این گروه های آموزشی همت گماشت و با رفع نواقص و کمبودها، این گروه­ها را هر چه بیشتر به استاندارد لازم نزدیک کرد.

واژه‌های کلیدی: ارزیابی آموزشی، پزشکی اجتماعی، منابع آموزشی، آموزش پزشکی جامعه نگر
متن کامل [PDF 210 kb]   (908 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۲/۷/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۳/۱/۱۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Torabian S, Vosugh Mogadam A, Sedaghat Syahkal M. Evaluation of Some Aspects of Educational Inputs and Outputs of Community Medicine Departments in Iran Medical Sciences Schools and Universities. Strides Dev Med Educ. 2007; 3 (2) :95-101
URL: http://sdmej.ir/article-1-217-fa.html

ترابیان سعادت، وثوق مقدم عباس، صداقت سیاهکل مجتبی. ارزیابی جنبه هایی از دروندادها و بروندادهای آموزشی گروه های پزشکی اجتماعی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور. گام های توسعه در آموزش پزشکی. 1385; 3 (2) :95-101

URL: http://sdmej.ir/article-1-217-fa.html



دوره 3، شماره 2 - ( 10-1385 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی پژوهشی گام های توسعه در آموزش پزشکی Strides in Development of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3792