[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 2 - ( 10-1385 ) ::
جلد 3 شماره 2 صفحات 86-94 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی معیارها و شاخص های مقایسه دانشکده های ارائه دهنده رشته های کاردانی علوم پیراپزشکی در ایران
آیین‌ محمدی ، ریتا مجتهدزاده، حسین کشاورز
چکیده:   (11809 مشاهده)

زمینه: بررسی وضعیت ارائه خدمات آموزشی در رشته­های علوم پزشکی می تواند با شناسایی نقاط قوت و ضعف، برنامه­ریزان را در جهت ارتقای آنها یاری نماید.

هدف: این مطالعه به منظور طراحی معیارهای آموزشی برای رتبه­بندی آموزشی رشته­های کاردانی علوم پیراپزشکی شامل علوم آزمایشگاهی، اتاق عمل، تکنولوژی پرتوشناسی، هوشبری، تکنولوژی پرتودرمانی، طب هسته­ای و فوریت­های پزشکی در مقطع کاردانی در ایران، صورت گرفت.

روش­کار: با تشکیل کمیته تخصصی و با بررسی استانداردهای آموزش پزشکی و معیارهای طرح­های رتبه­بندی در جهان، معیارها و شاخص­های هماهنگ با وضعیت آموزشی رشته­های فوق در ایران، طراحی شد. وزن معیارها با روش­ گروه-اسمی تعیین شد. از هر دانشکده نماینده­ای معرفی شد تا اطلاعات مورد نیاز را جمع­آوری کند. اطلاعات جمع­آوری شده با بازدید از دانشکده­ها تکمیل گردید. سپس امتیاز هر دانشکده در هر معیار محاسبه شد.

یافته­ها: مجموع 42 معیار و شاخص در قالب یک نمودار شاخه درختی مرتب شدند. وزن سرشاخه­های اصلی این نمودار شامل معیارهای کنکور سراسری‌ ( 2 درصد)، اعضای‌ هیأت‌ علمی (18 درصد‌) و امکانات‌ و تجهیزات‌ (20 درصد‌) در زیر مجموعه درون­دادها؛ معیارهای مدیریت‌ با وزن 5/40 درصد و سیستم‌ حمایتی‌ و مشاوره‌ای با وزن 5/4 درصد‌ در زیر مجموعه فرآیند و معیارهای دانشجویان‌ و تألیفات اعضای‌ هیأت‌ علمی‌ به ترتیب با وزن 9 و 6 درصد در زیر مجموعه برون­دادها قرار گرفتند.

نتیجه­گیری: با انجام این طرح، نقاط قوت و ضعف ارائه خدمات آموزشی در رشته­های علوم پیراپزشکی مشخص شده و به عنوان الگویی عملی برای اصلاح و ارتقای کمی و کیفی، در اختیار برنامه­ریزان و مسؤولان قرار گرفت.

واژه‌های کلیدی: آموزش، پیراپزشکی، ‌ رتبه‌بندی، سطح‌بندی، دانشکده‌، مقطع کاردانی
متن کامل [PDF 217 kb]   (1200 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۲/۷/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۳/۱/۱۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi A, Mojtahedzadeh R, Keshavarz H. Designing Criteria and Indices for Educational Ranking of Paramedical Sciences Schools in Iran. Strides Dev Med Educ. 2007; 3 (2) :86-94
URL: http://sdmej.ir/article-1-216-fa.html

محمدی آیین‌، مجتهدزاده ریتا، کشاورز حسین. طراحی معیارها و شاخص های مقایسه دانشکده های ارائه دهنده رشته های کاردانی علوم پیراپزشکی در ایران. گام های توسعه در آموزش پزشکی. 1385; 3 (2) :86-94

URL: http://sdmej.ir/article-1-216-fa.html



دوره 3، شماره 2 - ( 10-1385 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی پژوهشی گام های توسعه در آموزش پزشکی Strides in Development of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3792