[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 2 - ( 10-1385 ) ::
جلد 3 شماره 2 صفحات 69-77 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی دیدگاه اعضای هیأت علمی بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص اثرات طرح کارانه بر آموزش پزشکی در بیمارستان های آموزشی
مهدی نعمت بخش ، بابک ثابت، پدرام رضائی، علی شکرچی زاده، همایون ناجی
چکیده:   (11790 مشاهده)

زمینه : عنایت به ارتقای آموزش پزشکی کشور و بار مالی موجود بر مراکز آموزشی درمانی و سوق دادن آنها به سمت خودکفایی سبب شد تا در سال­های گذشته، طرح نظام نوین اداره امور بیمارستان­ها (طرح کارانه) در مراکز آموزشی به اجرا در آید تا اولاً بار مالی بیمارستان­ها کاهش یابد و ثانیاً با استفاده بهینه از امکانات موجود و ایجاد انگیزه در کادر آموزشی و درمانی، ارتقای آموزش پزشکی با ارائه بهتر این خدمات مهیا شود.

هدف: این مطالعه به منظور تعیین دیدگاه اعضای هیأت علمی گروه­های بالینی دانشکده پزشکی در مورد تأثیر طرح کارانه بر ارائه خدمات آموزشی در بیمارستان­های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام گردید.

روش­کار : در این مطالعه مقطعی 69 نفر از اعضای هیأت علمی گروه­های مختلف بالینی که از مزایای طرح کارانه استفاده می­نمودند، شرکت کردند. جهت جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه­ای حاوی سؤالات بسته چند گزینه­ای که در چهار حیطه تنظیم گردیده بود، استفاده شد.

یافته­ها : نتایج نشان داد که آگاهی اعضای هیأت علمی از مفاد طرح کارانه مناسب نیست. همچنین از دیدگاه بیش از 60 در صد پاسخ دهندگان، اجرای طرح کارانه موجب افزایش حضور استادان در فعالیت­های آموزشی موظف نشده است. 65 در صد جمعیت مورد مطالعه نیز بر این دیدگاه تأکید داشتند که اجرای این طرح موجب افزایش فعالیت اساتید بالینی در آموزش کارآموزان، کارورزان و دستیاران نشده است. اولویت­های اصلی جهت ارتقای آموزش پزشکی از دیدگاه اساتید به ترتیب افزایش امکانات آموزشی در بخش­های بیمارستان­ها (5/87 درصد)، کتابخانه­ها (2/85 درصد) و سمعی بصری (3/84 درصد) بود.

نتیجه­گیری : پس از گذشت سال­ها از اجرای این طرح، نتایج حاکی از آن است که طرح کارانه در ارتقای آموزش پزشکی ناموفق بوده است. هرچند از نظر تئوری یکی از اهداف عمده و اصلی طرح، ارتقای آموزش بوده است اما در عمل این تئوری، واقعیت نیافته است، لذا با بازنگری در طرح کارانه می­توان در جهت ارتقای آموزش پزشکی گام مؤثری برداشت.

واژه‌های کلیدی: آموزش پزشکی، طرح کارانه بیمارستان آموزشی، عضو هیأت علمی
متن کامل [PDF 183 kb]   (863 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۲/۷/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۳/۱/۱۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nematbakhsh M, Sabet B, Rezaee P, Shekarchizadeh A, Naji H. The Opinion of Clinical Faculty Members about the Effects of Fee-for-service (CARANEH) Program on Medical Education in Educational Hospitals of Isfahan University of Medical Sciences. Strides Dev Med Educ. 2007; 3 (2) :69-77
URL: http://sdmej.ir/article-1-214-fa.html

نعمت بخش مهدی، ثابت بابک، رضائی پدرام، شکرچی زاده علی، ناجی همایون. بررسی دیدگاه اعضای هیأت علمی بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص اثرات طرح کارانه بر آموزش پزشکی در بیمارستان های آموزشی. گام های توسعه در آموزش پزشکی. 1385; 3 (2) :69-77

URL: http://sdmej.ir/article-1-214-fa.html



دوره 3، شماره 2 - ( 10-1385 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی پژوهشی گام های توسعه در آموزش پزشکی Strides in Development of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3792