[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 1 - ( 4-1384 ) ::
جلد 2 شماره 1 صفحات 50-55 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تأ ثیر دو روش آموزش در زمینه ایدز بر میزان آگاهی و نگرش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان در سال 1382
مریم‌السادات مطهری ، شیرین حجازی، ژاسمن شاه‌نظری، محمود محمودی
چکیده:   (14971 مشاهده)

زمینه: آموزش و انتشار اطلاعات یکی از استراتژی­های اولیه در برنامه­های ارتقای بهداشت می­باشد. در سال­های اخیر توجه به بیماری­های منتقله از راه جنسی افزایش یافته است و از آنجا که این بیماری­ها اغلب از طریق رفتارهای قابل اجتناب و تغییرپذیر کسب می­شوند، لذا آموزش می­تواند راهکاری مؤثر جهت پیشگیری از موارد جدید ابتلا محسوب گردد

 هدف: این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر آموزش به دو روش سخنرانی (به همراه فیلم و جزوه) و پوستر بر میزان آگاهی و نگرش دانشجویان در زمینه ایدز انجام شد.

روش کار : این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است. نمونه پژوهش 160 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان بودند که به روش تصادفی طبقه‌ای انتخاب و به دو گروه سخنرانی و پوستر (درهر گروه 80 نفر) تقسیم شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ای حاوی 54 سؤال در 3 بخش شامل اطلاعات دموگرافیک، آگاهی و نگرش بود که توسط واحدهای مورد پژوهش در دو مرحله (قبل و پس از آموزش) تکمیل گردید، جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون­های t مستقل و t زوج استفاده شد.

یافته ها: نتایج نشان داد بین میزان آگاهی قبل و پس از آموزش به روش سخنرانی و پوستر اختلاف معنی دار وجود داشت (0001/0 P< ) به طوری که میانگین نمرات آگاهی گروه سخنرانی از 18/35 به 7/75 و گروه پوستر از 8/35 به 51/48 ارتقا یافت. همچنین اختلاف معنی­داری بین نگرش قبل و پس از آموزش به روش سخنرانی (0001/0 P< ) و پوستر (001/0 P< ) وجود داشت. بدین­ترتیب میانگین نمرات نگرش گروه سخنرانی از 38/17 به 78/27 و گروه پوستر از 36/15 به 68/18 افزایش یافت. در مقایسه دو روش، اختلاف معنی دار آماری بین دو گروه در تغییرات نمرات آگاهی (0001/0 P< ) و نگرش (0001/0 P< ) در دو مرحله قبل و پس از آموزش دیده شد.

نتیجه‌گیری: یافته های پژوهش نشان داد روش سخنرانی ( به همراه فیلم و جزوه) دارای تأثیر بیشتری بر ارتقای سطح آگاهی و نگرش دانشجویان در زمینه ایدز بوده است. این نکته ضرورت اجرای برنامه­های آموزشی مدون و مؤثر آموزشی جهت ارتقای سطح آگاهی و نگرش جوانان در زمینه ایدز را به عنوان یکی از راه­کار­های اولیه جهت پیشگیری از این بیماری مورد تأیید قرار می‌دهد.

واژه‌های کلیدی: آموزش، سخنرانی، پوستر، آگاهی، نگرش، ایدز
متن کامل [PDF 179 kb]   (973 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۲/۷/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۲/۷/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۲/۷/۱۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Motahari M S, Hejazi S, Shahnazari J, Mahmoodi M. Comparing the effect of two teaching methods about HIV/AIDS on the students' knowledge and attitude at Islamic Azad University of Lahijan in 2003. Strides Dev Med Educ. 2005; 2 (1) :50-55
URL: http://sdmej.ir/article-1-190-fa.html

مطهری مریم‌السادات، حجازی شیرین، شاه‌نظری ژاسمن، محمودی محمود. مقایسه تأ ثیر دو روش آموزش در زمینه ایدز بر میزان آگاهی و نگرش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان در سال 1382. گام های توسعه در آموزش پزشکی. 1384; 2 (1) :50-55

URL: http://sdmej.ir/article-1-190-fa.html



دوره 2، شماره 1 - ( 4-1384 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی پژوهشی گام های توسعه در آموزش پزشکی Strides in Development of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3781