[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 1 - ( 4-1384 ) ::
جلد 2 شماره 1 صفحات 25-32 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزشیابی عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از دید خود و دانشجویان
اشرف ادهمی ، حامد ریحانی، زهرا فتاحی، نوذر نخعی، طیبه فصیحی هرندی
چکیده:   (23532 مشاهده)

زمینه: بررسی نظرات افراد درگیر در آموزش (اساتید و دانشجویان) اعتبار ارزشیابی عملکرد آموزشی اساتید را افزایش می­دهد و در دستیابی به اهداف ارزشیابی که ارتقای کیفیت می­باشد مسئولین را یاری می­نماید.

هدف: این مطالعه به منظور مقایسه نتایج خودسنجی اساتید با نظرات دانشجویان در مورد عملکرد آموزشی اساتید انجام شد.

روش کار: در این مطالعه توصیفی ـ تحلیلی، عملکرد آموزشی اعضای هیأت علمی توسط دانشجویان و خود اعضای هیأت علمی مورد ارزیابی قرار گرفت. جمع­آوری داده­ها با استفاده از پرسش­نامه تدوین شده در مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی که حاوی ده سؤال چهار گزینه­ای بود جمع­آوری گردید. پرسشنامه در اختیار 160 عضو هیأت علمی که در زمان جمع­آوری داده­ها مسئولیت تدریس دروس تئوری را عهده­دار بودند و 600 دانشجو که از بین 50% دانشجویان برتر هر کلاس به طور تصادفی انتخاب شده بودند، قرار داده شد. در مجموع داده­های مربوط به 137 پرسش­نامه خودسنجی اساتید و 1530 پرسشنامه تکمیل شده توسط دانشجویان با استفاده از شاخص­های مرکزی، پراکندگی و آزمون­های t و آزمون من ویتنی یو و ضریب همبستگی اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته­ها: نتایج این پژوهش نشان داد که میانگین ( انحراف معیار±) نمرات کل خودسنجی اساتید (49/0 ± 28/4) از میانگین (انحراف معیار ±) نمره کل ارزشیابی اساتید از دیدگاه دانشجویان (51/0 ± 39/3) بیشتر بود (0001/0 P< ). ارتباط ضعیف و معنی­داری بین نظرات اساتید و دانشجویان در حیطه ارزشیابی از دانشجو (05/0 P< ، 25/0 r= ) و حیطه نظم (05/0 P< ، 25/0 r= ) مشاهده گردید. ولی در حیطه روش تدریس و تسلط علمی اساتید همبستگی معنی­دار وجود نداشت. (5/0 P> ).

نتیجه­گیری: در این بررسی، اساتید نمرات نسبتاً بالاتری نسبت به دانشجویان به خود داده­اند و رضایت­شان از روش تدریس و عملکرد علمی خود با آن چه دانشجویان در ذهن دارند متفاوت است . لذا ارائه یک سیستم ارزشیابی مطلوب، استفاده از روش­های مختلف ارزشیابی، بازخورد مناسب به اساتید جهت اطمینان خاطر از صحت و دقت نتایج ارزشیابی در جهت ارتقای کیفیت آموزش، امری ضروری به نظر می­رسد.

واژه‌های کلیدی: عملکرد آموزشی، ارزشیابی آموزشی، خودارزیابی، دانشجو، عضو هیأت علمی
متن کامل [PDF 217 kb]   (2054 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۲/۷/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۲/۷/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۲/۷/۱۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Adhami A, Reihani H, Fattahi Z, Nakhaie N, Fasihi Harandi T. Comparison of student assessment of educational performance of the faculty with the teacher’s self assessment in Kerman University of Medical Sciences. Strides Dev Med Educ. 2005; 2 (1) :25-32
URL: http://sdmej.ir/article-1-189-fa.html

ادهمی اشرف، ریحانی حامد، فتاحی زهرا، نخعی نوذر، فصیحی هرندی طیبه. ارزشیابی عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از دید خود و دانشجویان. گام های توسعه در آموزش پزشکی. 1384; 2 (1) :25-32

URL: http://sdmej.ir/article-1-189-fa.html



دوره 2، شماره 1 - ( 4-1384 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی پژوهشی گام های توسعه در آموزش پزشکی Strides in Development of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3781