[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 15، شماره 2 - ( 7-1397 ) ::
جلد 15 شماره 2 صفحات 129-138 برگشت به فهرست نسخه ها
ادراک بیماران و خانواده آن‌ها از پزشک خوب: تحلیل محتوای کیفی
سلیمان احمدی ، حامد خانی، زهره سادات میرمقتدائی
دکتری تخصصی آموزش پزشکی، دانشیار، گروه آموزش پزشکی، دانشکده آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (114 مشاهده)
زمینه و هدف: پاسخ به سؤالاتی از قبیل دکتر خوب چیست؟ و دکتر خوب کیست؟ در زبان و شیوههای آموزش پزشکی یک حقیقت جهانی است. علاوه بر این، کسب اطلاعات از بیماران بستری و خانواده آنها به منظور بازسازی برنامههای درسی دانشکدههای پزشکی امری ضروری است. به همین دلیل، مطالعه حاضر با هدف تبیین دیدگاه بیماران و همراهان (خانواده آنها) درباره ویژگیهای کلیدی پزشک خوب اجرا شد.
روش کار: مطالعه به روش تحلیل محتوای استقرایی در سال 1396 انجام شد. مشارکت کنندگان پژوهش، بیماران بستری در بخشهای مختلف بیمارستان امام خمینی تهران و همراهان (خانواده آنها) بودند. دادهها به وسیله مصاحبه نیمه ساختار یافته و با روش نمونهگیری هدفمند (نمونهگیری با حداکثر اختلاف) تا زمان اشباع، جمعآوری گردید. پس از پیادهسازی مصاحبهها، متن آن چندین بار مرور و با سیستم کدگذاری Elo و Kyngas مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: تعداد 19 نفر یعنی 13 بیمار و 6 همراه (یکی از اعضای خانواده بیمار) در پژوهش حاضر شرکت داشتند. از این تعداد، 11 نفر مرد و 8 نفر زن بودند. تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه با مشارکت کنندگان به استخراج 7 مقوله اصلی از قیبل صفات مثبت شخصیتی، تبحر علمی و بالینی، منش حرفه‌‌ای، مهارت‌های ارتباطی مؤثر، عدالت و انسان دوستی، معنویت محوری و رشد حرفهای مداوم منجر شد.
نتیجه‌گیری: تعریف پزشک خوب توسط بیماران و همراهان آنها کاربردهایی را برای برنامههای آموزشی دارد؛ چرا که پزشکان آینده نه تنها نیاز دارند در رابطه با جنبه‌های پزشکی، بلکه باید در ارتباط با نیازها، ترسها و نگرانیهای بیماران نیز آموزش ببینند.
واژه‌های کلیدی: دیدگاه بیماران، پزشک خوب، تحلیل محتوای کیفی
متن کامل [PDF 589 kb]   (22 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۷/۷/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۷/۷/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۷/۷/۲۳
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


احمدی سلیمان، خانی حامد، میرمقتدائی زهره سادات. ادراک بیماران و خانواده آن‌ها از پزشک خوب: تحلیل محتوای کیفی. گام های توسعه در آموزش پزشکی. 1397; 15 (2) :129-138

URL: http://sdmej.ir/article-1-1611-fa.html



دوره 15، شماره 2 - ( 7-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی پژوهشی گام های توسعه در آموزش پزشکی Strides in Development of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3781