[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 15، شماره 2 - ( 7-1397 ) ::
جلد 15 شماره 2 صفحات 151-159 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تأثیر اجرای رایزنی بالینی (Mentorship) همراه با دانشجویان سال بالاتر یا پرستاران بخش بر آگاهی و خودکارامدی بالینی دانشجویان ترم دوم رشته پرستاری
شهین سالاروند ، زهرا باقری، مهدی صفری ابراهیم سرایی
دکترای تخصصی پرستاری، استادیار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشکده پرستاری خرم آباد، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران
چکیده:   (103 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به اهمیت آموزش بالینی در حرفه پرستاری، توجه به رویکردهای مؤثر در ارتقای کیفیت آن اهمیت دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر اجرای برنامه رایزنی بالینی همراه با دانشجویان سال بالاتر و پرستاران بخش، بر آگاهی و خودکارامدی بالینی انجام شد.
روش کار: این پژوهش کارآزمایی بالینی آموزشی، بر روی 72 دانشجوی دانشکده پرستاری انجام شد که دارای یک گروه شاهد و دو گروه مداخله بود. روش نمونه‌گیری آسان و سپس با تخصیص تصادفی بلوک‌بندی طبقه‌ای بود. از ابزار خودکارامدی بالینی و دو پرسش‌نامه پژوهشگر ساخته جهت سنجش میزان آگاهی قبل و بعد از مداخله آموزشی و میزان خودکارامدی گزارش شده استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های ANOVA و Paired t استفاده شد.
یافته‌ها: در این مطالعه، افزایش آگاهی و خودکارامدی بالینی خودگزارشی در هر سه بخش مشاهده شد، اما میزان آن در بخش سوم که کارآموزی همراه با پرستار مجرب و عضو هیأت علمی بود، به طور معنی‌داری بالاتر از دو بخش دیگر بود.
نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر مثبت رایزنی بالینی (Mentorship) توسط پرستار مجرب، پیشنهاد می‌شود در برنامه‌های کارآموزی دانشجویان پرستاری، برنامه‌های رایزنی بالینی در نظر گرفته شود.
واژه‌های کلیدی: رایزنی بالینی، دانشجویان کارشناسی پرستاری، آگاهی، خودکارامدی بالینی، آموزش بالینی
متن کامل [PDF 461 kb]   (20 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله کوتاه | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۷/۷/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۷/۷/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۷/۷/۲۳
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


سالاروند شهین، باقری زهرا، صفری ابراهیم سرایی مهدی. مقایسه تأثیر اجرای رایزنی بالینی (Mentorship) همراه با دانشجویان سال بالاتر یا پرستاران بخش بر آگاهی و خودکارامدی بالینی دانشجویان ترم دوم رشته پرستاری. گام های توسعه در آموزش پزشکی. 1397; 15 (2) :151-159

URL: http://sdmej.ir/article-1-1604-fa.html



دوره 15، شماره 2 - ( 7-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی پژوهشی گام های توسعه در آموزش پزشکی Strides in Development of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3781