[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 15، شماره 1 - ( 1-1397 ) ::
جلد 15 شماره 1 صفحات 45-55 برگشت به فهرست نسخه ها
کیفیت خدمات آموزشی دوره‌های کارآموزی و کارورزی بخش پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از دیدگاه دانشجویان
علی خالویی ، اکرم کاربخش
دکترای پزشکی ، استادیار پزشکی اجتماعی ، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
چکیده:   (946 مشاهده)
زمینه و هدف: بخش‌های پزشکی اجتماعی، نقشی اساسی را در آموزش دانشجویان رشته پزشکی جهت ارایه مراقبت‌های اولیه سلامت به عهده دارند. کیفیت مناسب آموزش در این بخش‌ها، نقش مهمی را در ارایه خدمات اثربخش برای حفظ و ارتقای سلامت جامعه ایفا می‌کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی کیفیت خدمات آموزشی بخش پزشکی اجتماعی کرمان از دیدگاه کارورزان و کارآموزان انجام شد.
روش کار: این مطالعه مقطعی به صورت توصیفی- تحلیلی انجام گرفت. تمام دانشجویان رشته پزشکی که در سال 1395 دوره کارورزی یا کارآموزی بخش پزشکی اجتماعی خود را در دانشگاه علوم پزشکی کرمان می‌گذراندند، به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. داده‌ها به وسیله پرسش‌نامه سنجش کیفیت SERVQUAL جمع‌آوری گردید و سپس با استفاده از آزمون‌های Independent t، Paired t، t و ضریب همبستگی Pearson مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: از 244 نمونه شرکت‌کننده در مطالعه، 2/58 درصد (142 نفر) دختر و 8/41 درصد (102 نفر) پسر بودند. 57 درصد (139 نفر) در دوره کارآموزی و 43 درصد (105 نفر) در دوره کارورزی تحصیل می‌کردند. از دیدگاه دانشجویان، میانگین نمره ادراک در هر پنج بعد کیفیت آموزشی به طور معنی‌داری کمتر از نمره انتظارات بود که نشان دهنده شکاف منفی کیفیت خدمات آموزشی در همه ابعاد می‌باشد (001/0 > P). بیشترین مقدار شکاف کیفیت در بعد پاسخگویی (86/0-) و کمترین آن در بعد تضمین (59/0-) وجود داشت. درصد مطلوبیت کیفیت خدمات آموزشی بخش پزشکی اجتماعی از دیدگاه دانشجویان، 84 درصد بود. بیشترین درصد مطلوبیت کیفیت خدمات به ترتیب در ابعاد تضمین (4/86 درصد) و همدلی (1/86 درصد) و کمترین آن در بعد پاسخگویی (6/79 درصد) مشاهده گردید. همبستگی مثبت و معنی‌داری بین نمرات ادراک کیفیت خدمات آموزشی ابعاد مختلف وجود داشت (001/0 > P). کمترین میزان همبستگی به ابعاد فیزیکی و تضمین (ضریب همبستگی 486/0) و بیشترین همبستگی به ابعاد همدلی و تضمین (ضریب همبستگی 708/0) اختصاص یافت.
نتیجه‌گیری: در تمام ابعاد پنج‌گانه کیفیت خدمات آموزشی، شکاف منفی وجود داشت که نیازمند برنامه‌ریزی برای بهبود کیفیت می‌باشد. مواردی مانند اصلاح محتوای آموزشی و متناسب نمودن آموزش‌ها با مشاغل آینده و بازار کار، اصلاح روش‌های آموزشی، مشارکت بیشتر دانشجویان در برنامه‌ریزی آموزشی و به‌روز نمودن امکانات آموزشی، باید با ضرورت بیشتری در برنامه‌های ارتقای کیفیت آموزش مورد توجه قرار گیرد.
 
واژه‌های کلیدی: کیفیت، کیفیت خدمات آموزشی، سنجش کیفیت، بخش پزشکی اجتماعی، دانشجویان پزشکی
متن کامل [PDF 692 kb]   (126 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۷/۲/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۷/۲/۲۲
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khalooei A, Karbakhsh A. The Quality of Educational Services for Internship and Apprenticeship Courses at the Community Medicine Department of Kerman University of Medical Sciences, from the Trainees’ View Point . Strides Dev Med Educ. 2018; 15 (1) :45-55
URL: http://sdmej.ir/article-1-1600-fa.html

خالویی علی، کاربخش اکرم. کیفیت خدمات آموزشی دوره‌های کارآموزی و کارورزی بخش پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از دیدگاه دانشجویان. گام های توسعه در آموزش پزشکی. 1397; 15 (1) :45-55

URL: http://sdmej.ir/article-1-1600-fa.html



دوره 15، شماره 1 - ( 1-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی پژوهشی گام های توسعه در آموزش پزشکی Strides in Development of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3764