بررسی ارتباط گرایش به تفکر انتقادی با عزت نفس در دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1393
|
فرزانه رشیدی فکاری، مهین تفضلی ، سلمه دادگر |
کارشناس ارشد مامایی، مربی،گروه مامایی،دانشکده پرستاری ومامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران |
|
چکیده: (1292 مشاهده) |
زمینه و هدف: یکی از عوامل اصلی تأثیرگذار بر توسعه و ارتقای تفکر انتقادی، ویژگیهای فردی دانشجویان و یکی از ویژگیهای شخصیتی بهنجار و تأثیرگذار، عزت نفس است. میزان عزت نفس افراد، بر تمام سطوح زندگی از جمله نحوه تفکر و عملکرد تأثیر میگذارد. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط گرایش به تفکر انتقادی با عزت نفس در دانشجویان رشته مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1393 انجام شد.
روش کار: این پژوهش مقطعی، بر روی تمام دانشجویان مقطع کارشناسی رشته مامایی دانشکده پرستاری و مامایی مشهد (53 نفر) در سال 1393 انجام شد. ابزار گردآوری دادهها شامل فرم اطلاعات فردی، پرسشنامه عزت نفس Rosenberg (Rosenberg’s Self-Esteem Scale یا RSES) و پرسشنامه تفکر انتقادی کالیفرنیا (California Critical Thinking Skills Test یا CCTST) بود. نمونهگیری به روش سرشماری انجام گردید و دادهها با استفاده از آزمون های توصیفی و همبستگی Pearson در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: بیشتر دانشجویان دارای گرایش به تفکر انتقادی متزلزل (26/62 درصد) بودند. عزت نفس در 90/84 درصد از دانشجویان در حد متوسطی ارزیابی شد. نتایج آزمون همبستگی Pearson، ارتباط آماری معنیداری را بین نمره گرایش به تفکر انتقادی و عزت نفس نشان نداد (05/0 < P).
نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که عزت نفس در اکثر دانشجویان در حد متوسط و گرایش به تفکر انتقادی در آنها متزلزل است. همچنین، ارتباط معنیداری بین گرایش به تفکر انتقادی و عزت نفس در دانشجویان مورد مطالعه مشاهده نشد.
|
|
واژههای کلیدی: عزت نفس، گرایش به تفکر انتقادی، دانشجوی مامایی |
|
متن کامل [PDF 356 kb]
(171 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: ۱۳۹۷/۲/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۷/۲/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۷/۲/۲۲
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|