[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 3 - ( 8-1396 ) ::
جلد 14 شماره 3 صفحات 219-226 برگشت به فهرست نسخه ها
نگرش و عملکرد دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی گلستان درباره تقلب در امتحان
اکرم ثناگو، سهیلا کلانتری، نوشین کاشفی، محمد زمان مجنونی، لیلا جویباری
دکتری پرستاری، دانشیار، مرکز تحقیقات پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
چکیده:   (841 مشاهده)
زمینه و هدف: تقلب پدیده رایجی است که می‌تواند اعتبار آزمون‌های دانشگاهی و گواهی آن را خدشه‌دار نماید. این امر در دانشجویان علوم پزشکی از حساسیت بیشتری برخوردار است. هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی نگرش و عملکرد دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در خصوص تقلب و عوامل مرتبط با آن بود.
روش کار: این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی- مقطعی بود که در سال 1393 بر روی 524 دانشجوی دختر و پسر مشغول به تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام گردید. نمونه‌ها با روش نمونه‌گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. داده‌ها به وسیله پرسش‌نامه روا و پایای نگرش و عملکرد تقلب با 64 سؤال اختصاصی و ضریب Cronbach¢s alpha برابر با 88/0 جمع‌آوری شد و سپس با استفاده از آماره‌های توصیفی و آزمون 2c مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 05/0 > P به عنوان سطح معنی‌داری داده‌ها در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: از نظر جمعیت‌شناختی، 58 درصد دانشجویان را دختران تشکیل دادند. از نظر قومیت نیز 5/68 درصد فارس، 6/24 درصد ترکمن و بقیه از سایر اقوام بودند. 6/70 درصد دانشجویان نگرش مخالفی (منفی) نسبت به تقلب داشتند. از نظر عملکرد، 1/57 درصد دانشجویان اظهار داشتند که از تقلب استفاده کرده‌اند. ارتباط معنی‌داری بین نگرش و عملکرد دانشجویان وجود داشت (001/0 = P). همچنین، بین جنسیت و شاغل بودن با نگرش و عملکرد ارتباط آماری معنی‌داری مشاهده شد (050/0 > P). دانشجویان پسر و شاغل نگرش موافق‌تری نسبت به تقلب داشتند و از نظر عملکرد نیز بیشتر از دختران اقدام به این کار می‌کردند.
نتیجه‌گیری: بیشتر دانشجویان رشته پرستاری از نظر نگرشی و عملکرد با تقلب مخالف بودند. با این وجود، برای درک بیشتر این رفتار، به تحقیقات بیشتری در خصوص پدیده تقلب در سایر فعالیت‌های آموزشی بین دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی به منظور طراحی شیوه‌های مقابله‌ای نیاز است.
واژه‌های کلیدی: تقلب، نگرش، عملکرد، امتحان، دانشجو، پرستاری
متن کامل [PDF 413 kb]   (188 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله کوتاه | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۸/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۶/۸/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۶/۸/۱۶
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


ثناگو اکرم، کلانتری سهیلا، کاشفی نوشین، زمان مجنونی محمد، جویباری لیلا. نگرش و عملکرد دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی گلستان درباره تقلب در امتحان. گام های توسعه در آموزش پزشکی. 1396; 14 (3) :219-226

URL: http://sdmej.ir/article-1-1591-fa.html



دوره 14، شماره 3 - ( 8-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی پژوهشی گام های توسعه در آموزش پزشکی Strides in Development of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3792