[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 3 - ( 8-1396 ) ::
جلد 14 شماره 3 صفحات 209-218 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و استاندارد سازی پرسش‌نامه ارزشیابی کیفیت آموزش بالینی اعضای هیأت علمی دانشکده توان‌بخشی
نسترن قطبی ، سعید نصرالهی
دکتری تخصصی فیزیوتراپی، دانشیار، گروه آموزشی فیزیوتراپی، دانشکده توان‌بخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده:   (486 مشاهده)
زمینه و هدف: یادگیری مهارت‌های بالینی برای دانشجویانی که ارایه کننده خدمات سلامت هستند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ارزشیابی کیفی تدریس این مهارت‌ها از دیدگاه دانشجویان با استفاده از پرسش‌نامه، روش رایجی است که در بسیاری از دانشگاه‌ها استفاده می‌شود. در بسیاری از موارد، آموزش استادان تحت تأثیر محیط کارآموزی قرار می‌گیرد، اما این موضوع هنوز در طراحی پرسش‌نامه‌ها مورد توجه قرار نگرفته است. همچنین، بومی‌سازی پرسش‌نامه‌ها با توجه به متفاوت بودن ماهیت عملکرد بالینی رشته‌های گروه پزشکی، ضروری به نظر می‌رسد. مطالعه حاضر با هدف طراحی و بررسی روایی و پایایی پرسش‌نامه ارزشیابی کیفیت آموزش بالینی اعضای هیأت علمی دانشکده توان‌بخشی انجام شد.
روش کار: با توجه به سرفصل برنامه آموزش بالینی گروه‌های آموزشی دانشکده توان‌بخشی، پرسش‌نامه‌ای مشتمل بر دو بخش کیفیت آموزشی (24 گزینه) و محیط آموزشی (7 گزینه) طراحی گردید. روایی صوری و محتوایی پرسش‌نامه طی چند مرحله بازخوردگیری از نظرات اعضای هیأت علمی مورد تأیید قرار گرفت. همچنین، پایایی پرسش‌نامه در دو مرحله زمانی توسط 25 نفر از دانشجویان دوره کارشناسی دانشکده بررسی شد. در نهایت، داده‌ها در نرم‌افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید.
یافته‌ها: ثبات درونی پرسش‌نامه به ترتیب برای بخش‌های کیفیت آموزشی و محیط کارآموزی با استفاده از ضریب Cronbachs alpha، 94/0 و 73/0؛ پایداری آزمون- بازآزمون 95/0 = Intraclass Correlation Coefficient (ICC) و 96/0 = ICC؛ ضریب همبستگی Pearson، 92/0 = r و 
93/0 = r و آزمون Paired t (05/0 < P) به دست آمد.
نتیجه‌گیری: هر دو بخش کیفیت آموزشی و محیط کارآموزی پرسش‌نامه طراحی شده روا و پایا می‌باشد. پرسش‌نامه مذکور می‌تواند به منظور ارزشیابی کیفیت آموزش بالینی اعضای هیأت علمی دانشکده توان‌بخشی مورد استفاده قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: ارزشیابی، آموزش بالینی، پرسش‌نامه، دانشکده توان‌بخشی، روایی، پایایی، محیط آموزشی
متن کامل [PDF 533 kb]   (131 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۸/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۶/۸/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۶/۸/۱۶
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


قطبی نسترن، نصرالهی سعید. طراحی و استاندارد سازی پرسش‌نامه ارزشیابی کیفیت آموزش بالینی اعضای هیأت علمی دانشکده توان‌بخشی. گام های توسعه در آموزش پزشکی. 1396; 14 (3) :209-218

URL: http://sdmej.ir/article-1-1590-fa.html



دوره 14، شماره 3 - ( 8-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی پژوهشی گام های توسعه در آموزش پزشکی Strides in Development of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.068 seconds with 805 queries by YEKTAWEB 3667