[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 3 - ( 8-1396 ) ::
جلد 14 شماره 3 صفحات 187-198 برگشت به فهرست نسخه ها
وزن‌دهی معیارهای ارزشیابی استاد از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با استفاده از روش آنتروپی Shannon در سال 1395
زهرا کاوسی ، صیاد بیات‌نسب، علیرضا یوسفی
دکتری تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشیار، گروه مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی،مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و منابع انسانی ،دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
چکیده:   (410 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از روش‌های ارزشیابی استادان، ارزشیابی توسط دانشجویان می‌باشد. این روش یکی از چالشی‌ترین روش‌ها است که موافقان و مخالفان بسیاری دارد. هدف از انجام پژوهش حاضر، وزن دادن به معیارهای موجود در فرم‌های ارزشیابی استاد توسط دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود.
روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی بود که به صورت مقطعی در نیم‌سال اول سال تحصیلی 96-1395 بر روی 240 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد. جمع‌آوری داده‌ها از طریق پرسش‌نامه که در برگیرنده شش معیار بود، صورت گرفت. پرسش‌نامه‌ها توسط پژوهشگر و از طریق واحدهای آموزش دانشکده‌ها میان دانشجویان توزیع و دوباره جمع‌آوری گردید. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری در نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به منظور وزن‌دهی معیارها، از روش آنتروپی Shannon در نرم‌افزار Excel استفاده شد.
یافته‌ها: از بین شش معیار ارزشیابی، «جلب توجه فراگیران» بیشترین وزن را به خود اختصاص داد (2087/0 از 1). پس از آن به ترتیب معیارهای استفاده از شیوه‌های تعاملی و جدید آموزشی (2049/0)، توانایی تفهیم مطالب و ایجاد انگیزه (1728/0)، حضور به موقع (1727/0)، ارتباطات مناسب (1546/0) و برنامه‌ریزی صحیح (0863/0) در جایگاه‌های بعدی قرار داشت.
نتیجه‌گیری: توجه به معیارهای اساسی در ارزشیابی استاد توسط دانشجو بسیار مهم است و این نوع ارزشیابی اغلب زمانی مفید خواهد بود که پرسش‌نامه‌های ارزشیابی توسط دانشجو بازنگری شود و موارد حایز اهمیت در آن گنجانده شود و جزیی از برنامه وسیع و سیستماتیک ارزشیابی برای پیشرفت اعضای هیأت علمی باشد.
واژه‌های کلیدی: معیارهای ارزشیابی، استاد، دانشجو، وزن‌دهی، آنتروپی Shannon
متن کامل [PDF 632 kb]   (118 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۸/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۶/۸/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۶/۸/۱۶
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


کاوسی زهرا، بیات‌نسب صیاد، یوسفی علیرضا. وزن‌دهی معیارهای ارزشیابی استاد از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با استفاده از روش آنتروپی Shannon در سال 1395. گام های توسعه در آموزش پزشکی. 1396; 14 (3) :187-198

URL: http://sdmej.ir/article-1-1588-fa.html



دوره 14، شماره 3 - ( 8-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی پژوهشی گام های توسعه در آموزش پزشکی Strides in Development of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.055 seconds with 807 queries by YEKTAWEB 3638