[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 3 - ( 8-1396 ) ::
جلد 14 شماره 3 صفحات 180-186 برگشت به فهرست نسخه ها
به کارگیری روش آموزش مبتنی بر حل مسأله (PBL) جهت یادگیری فعال درس فیزیولوژی نظری اعصاب اتونوم برای دانشجویان رشته پزشکی و مقایسه آن با روش سخنرانی
بهجت سیفی ، عنایت‌اله بخشی، علیرضا ایمانی، صدیقه نجفی‌پور، عظیم میرزازاده
دکتری تخصصی فیزیولوژی،دانشیار، گروه فیزیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده:   (428 مشاهده)
زمینه و هدف: به کارگیری روش‌های سنتی آموزش مانند سخنرانی در علوم پزشکی، به تنهایی تأمین کننده اهداف آموزشی نیست و نیازمند به کارگیری روش‌های دیگر آموزشی است تا به کمک آن‌ها بتوان فرایند یادگیری را در دانشجویان نهادینه نمود و بدین ترتیب آن‌ها در مواجهه با موقعیت‌های واقعی بتوانند از این روش‌ها در حل مسایل بهره گیرند. هدف از انجام مطالعه حاضر، به کارگیری روش آموزش مبتنی بر حل مسأله (Problem-based learning یا PBL) جهت اجرای درس فیزیولوژی نظری بخش اعصاب اتونوم برای دانشجویان رشته پزشکی و مقایسه با روش معمول سخنرانی بود.
روش کار: دانشجویان رشته پزشکی ورودی سال 1393 دانشگاه علوم پزشکی تهران در بلوک اعصاب، برای آموزش مبحث اتونوم به صورت تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. یک گروه در کلاس روش معمول سخنرانی شرکت کردند و گروه دیگر به طور تصادفی به زیرگروه‌های 10 نفره برای شرکت در جلسات روش PBL تقسیم شدند. در ابتدای اولین جلسه PBL، سناریویی در زمینه مبحث اتونوم ارایه گردید و از کلیه دانشجویان درخواست شد که این سناریو را به روش بارش افکار بپرورانند و بحث کنند. سپس با معرفی منبع مطالعه، جلسه اول به پایان رسید. در جلسه دوم، دانشجویان هر گروه در ابتدا نتیجه مطالعه فردی خود را ارایه نمودند و سپس از هر گروه نماینده‌ای به ارایه گزارش در راستای اهداف آموزشی پرداخت. آزمون نهایی کوتاه پاسخ و نظرخواهی از دانشجویان نیز انجام شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های Leven و Independent t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: بر اساس نتایج آزمون Independent t، میانگین نمرات دانشجویانی که در گروه PBL شرکت کرده بودند (31/3 ± 20/15) به طور معنی‌داری بیشتر از میانگین نمرات دانشجویان گروه سخنرانی (49/4 ± 38/12) بود (001/0 > P). بر طبق نظرسنجی از دانشجویان، روش PBL بر روش سخنرانی ترجیح داده شد.
نتیجه‌گیری: روش PBL با افزایش انگیزه و اعتماد به نفس و تقویت مهارت‌های ارتباطی، منجر به آموزش بهتر دانشجویان رشته پزشکی در درس فیزیولوژی نظری بخش اعصاب اتونوم می‌شود.
واژه‌های کلیدی: روش سخنرانی، آموزش مبتنی بر حل مسأله، فیزیولوژی، سیستم عصبی اتونوم، دانشجویان رشته پزشکی
متن کامل [PDF 443 kb]   (147 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۸/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۶/۸/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۶/۸/۱۶
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


سیفی بهجت، بخشی عنایت‌اله، ایمانی علیرضا، نجفی‌پور صدیقه، میرزازاده عظیم. به کارگیری روش آموزش مبتنی بر حل مسأله (PBL) جهت یادگیری فعال درس فیزیولوژی نظری اعصاب اتونوم برای دانشجویان رشته پزشکی و مقایسه آن با روش سخنرانی. گام های توسعه در آموزش پزشکی. 1396; 14 (3) :180-186

URL: http://sdmej.ir/article-1-1587-fa.html



دوره 14، شماره 3 - ( 8-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی پژوهشی گام های توسعه در آموزش پزشکی Strides in Development of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.056 seconds with 813 queries by YEKTAWEB 3638