[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 14 - ::
جلد 14 - صفحات 31-41 برگشت به فهرست نسخه ها
ساخت، اعتباریابی، و روایی‌یابی ابزار سنجش راهبردهای آماده شدن دانشجویان برای امتحان
حمید بلوچی ، مهدی لسانی، حسین مطهری نژاد
دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر،کرمان، ایران
چکیده:   (219 مشاهده)

زمینه و هدف: این مطالعه با هدف تعیین معیارهای معتبر و پایا جهت ارزشیابی راهبردهای آمادگی دانش جویان برای امتحان در دانشگاه شهید باهنر کرمان در سال تحصیلی 95-94 به انجام رسید.

روش کار: برای مطالعه توصیفیاکتشافی حاضر، ابتدا با تجزیه و تحلیل پیشینه های موجود و الهام از آن ها، فرم 25 گویه ای بر اساس مقیاس لیکرت تدوین شد. روایی صوری ابزار با استفاده از نظر استادان صاحب نظر رشته علوم تربیتی تعیین گردید و سه نوع شاخص ارزیابی اعتبار شامل اعتبارگویه، اعتبار مرکب، و همگونی درونی مورد استفاده قرار گرفت. علاوه بر بررسی ساختار عاملی-تاییدی جهت روایی یابی، بررسی های دیگری مانند روایی همگرا و روایی واگرا نیز مورد استفاده قرار گرفت.

یافته‌ها: تحلیل عاملی-اکتشافی برای تعیین عوامل زیربنایی ابزار اندازه گیری منجر به تعیین دو عامل راهبردهای عمیق آمادگی امتحان، شامل 12 گویه با دامنه ضریب عاملی 60/0 تا 80/0 و مقدار ویژه 4/12، و راهبردهای سطحی آمادگی امتحان، شامل 13 گویه با دامنه ضریب عاملی 61/0 تا 76/0، و مقدار ویژه 15/2 شد. مقدار آلفای کرونباخ برای عامل اول 94/0 و برای عامل دوم برابر با 92/0 بود. روایی همگرا از طریق برآورد میانگین تبیین شده برای عامل ها در این ابزار بین 50/0 و 57/0 بدست آمد که نشان از روایی همگرا در این دو عامل است. شاخص (Average Variance Extracted) AVE برای عوامل از مجذور همبستگی بین دو عامل بزرگتر بود؛ بنابراین روایی واگرا در این ابزار نیز تایید گردید.

نتیجه‌گیری: ابزار ارزشیابی راهبردهای آمادگی دانشجویان برای امتحان با 25 گویه شامل دو عامل راهبردهای عمیق آمادگی امتحان با 12 گویه و راهبردهای سطحی آمادگی امتحان با 13 گویه طراحی شد که از روایی و پایایی خوبی برخوردار بود. پیشنهاد می شود این ابزار توسط استادان و دانشجویان جهت ارزشیابی راهبردهای آمادگی دانشجویان برای امتحان به کار گرفته شود.  

واژه‌های کلیدی: ساخت ابزار، اعتباریابی، روایی یابی، ابزار سنجش، راهبردهای آمادگی دانشجویان برای امتحان
متن کامل [PDF 436 kb]   (58 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۴/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۴/۱۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

بلوچی حمید، لسانی مهدی، مطهری نژاد حسین. ساخت، اعتباریابی، و روایی‌یابی ابزار سنجش راهبردهای آماده شدن دانشجویان برای امتحان. گام های توسعه در آموزش پزشکی. 1396; 14 () :31-41

URL: http://sdmej.ir/article-1-1525-fa.html

جلد 14 - برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی پژوهشی گام های توسعه در آموزش پزشکی Strides in Development of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 791 queries by yektaweb 3426