[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 14 - ::
جلد 14 - صفحات 20-30 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه نگرش دانشجویان به دانشگاه و فرسودگی تحصیلی با میانجی‎گری اهمال‌کاری تحصیلی
ترانه عنایتی ، فاطمه رستگارتبار
دکتری مدیریت آموزشی، استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد واحد ساری، مازندران، ایران
چکیده:   (764 مشاهده)

زمینه و هدف: افکار و اعمال دانشجویان در دانشگاه، تحت تأثیر انتظارات آن‌ها از محیط دانشگاهی و تصوری که از محیط دانشگاه دارند، قرار دارد. به گونهای که اگر تصور کنند قادر به پاسخگویی به انتظارات نیستند، حتی ممکن است تحصیل خود را نیمه کاره رها نمایند. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی رابطه نگرش دانشجویان به دانشگاه و فرسودگی تحصیلی با توجه به نقش میانجیگری اهمال‌کاری تحصیلی بود.

روش کار: روش این پژوهش از نوع مقطعی بود. جهت تعیین حجم نمونه، از فرمول تعیین حجم نمونه بر اساس حجم معلوم جامعه استفاده شد و به این ترتیب، 384 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران و دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری به عنوان نمونه، با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقهای بر حسب محل دانشگاه، انتخاب شدند و در این تحقیق شرکت نمودند. اطلاعات با کمک پرسش‌نامههای استاندارد نگرش دانشجویان به دانشگاه Weinstein و همکاران (Perceptions, Expectations, Emotions and Knowledge یا PEEK)، اهمال‌کاری تحصیلی سواری (Academic procrastination) و فرسودگی تحصیلی Bresó و همکاران جمعآوری گردید. داده‌ها با استفاده از آزمون Independent t، آزمون ضریب همبستگی و روش تحلیل مسیر با استفاده از مدل‌های رگرسیون تکراری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: بین نگرش دانشجویان به دانشگاه با اهمال‌کاری تحصیلی (298/0 = r) و فرسودگی تحصیلی (491/0 = r) رابطه معنی‌داری مشاهده شد. بین نگرش دانشجویان به دانشگاه و فرسودگی تحصیلی آنان با توجه به نقش میانجیگری اهمال‌کاری تحصیلی در دو بعد اهمال‌کاری عمدی و ناشی از خستگی جسمی و روانی، رابطه معنی‌داری وجود داشت (05/0 > P). همچنین، مقایسه متغیرهای مورد مطالعه در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران و دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری حاکی از وجود تفاوت معنی‌دار در بعد تحصیلی، بعد شخصی و در کل نگرش دانشجویان به دانشگاه و بعد ناکارامدی تحصیلی از فرسودگی تحصیلی بود و تفاوت معنی‌داری در مقایسه بقیه متغیرها مشاهده نشد.

نتیجه‌گیری: توجه بیشتر به بهبود نگرش دانشجویان به دانشگاه در جهت کاهش و رفع دو معضل اهمال‌کاری و فرسودگی تحصیلی، ضروری به نظر می‌رسد تا از این طریق عملکرد تحصیلی و بهزیستی روان‌شناختی دانشجویان افزایش یابد.

واژه‌های کلیدی: نگرش دانشجویان به دانشگاه، اهمال‌کاری تحصیلی، فرسودگی تحصیلی، تحلیل مسیر
متن کامل [PDF 671 kb]   (214 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۴/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۴/۱۱
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Enayati T, Rastegar Tabar F. Relationship between Students’ Attitudes toward their University and Academic Burnout: Examining the Mediating Role of Academic Procrastination. Strides Dev Med Educ. 2017; 14 :20-30
URL: http://sdmej.ir/article-1-1524-fa.html
عنایتی ترانه، رستگارتبار فاطمه. رابطه نگرش دانشجویان به دانشگاه و فرسودگی تحصیلی با میانجی‎گری اهمال‌کاری تحصیلی. گام های توسعه در آموزش پزشکی. 1396; 14 () :20-30

URL: http://sdmej.ir/article-1-1524-fa.html

جلد 14 - برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی پژوهشی گام های توسعه در آموزش پزشکی Strides in Development of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 789 queries by yektaweb 3461