[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 1 - ( 4-1396 ) ::
جلد 14 شماره 1 صفحات 11-19 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی آموزش آشنایی با شیوه‌های جستجوی علمی و بانک‌های اطلاعاتی بر کاهش ابعاد اضطراب اطلاع یابی دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
عادل سلیمانی نژاد ، عباسعلی شهرکی
دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، استادیار، گروه علم اطلاعات، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران
چکیده:   (788 مشاهده)

زمینه و هدف: تاثیرات منفی اضطراب اطلاع یابی بسیار حائز اهمیت است، تا جاییکه تاکنون موضوع چندین پژوهش در دنیا بوده است. به واسطه نتایج حاصل از این قبیل مطالعات می توان انواع اضطراب را شناسایی، ابزارهای مختلف جهت سنجش اضطراب را طراحی، و عوامل فردی و اجتماعی موثر بر آن و شیوه های گوناگون مهار و کاهش اضطراب را مورد بررسی قرارداد. از این رو، تحقیق حاضر با هدف تعیین اثر بخشی آموزش آشنایی با شیوه های جستجوی علمی و بانک های اطلاعاتی بر کاهش میزان اضطراب دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انجام شد.

روش کار: روش تحقیق حاضر پیمایشی بوده و جامعه آماری دربردارنده ی کلیه ی دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سال تحصیلی 95-1394 بود. تعداد 60 نفر از متقاضیان به روش تصادفی در دسترس به عنوان نمونه آماری انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه 30 نفره ی کنترل و آزمایش قرار داده شدند. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه سنجش اضطراب اطلاع یابی استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج پژوهش حاضر با استفاده از آزمون t مستقل نشان داد که مداخله آموزشی توانسته اثرات مفیدی بر کاهش اضطراب اطلاع یابی دانشجویان داشته باشد. این مداخله توانست میزان اضطراب ناشی از موانع مربوط به منابع اطلاعاتی(t=3.79 , P=0.001)، رایانه و اینترنت((t=5.35 , P=0.001، و جستجوی اطلاعات و انتخاب موضوع((t=2.50 , P=0.015را کاهش دهد. همچنین این مداخله هیچ تأثیری بر میزان اضطراب ناشی از موانع مربوط به کتابخانه((t=0.89 , P=0.373 و موانع فنی((t=0.68 , P=0.495 نداشت.

نتیجه‌گیری: با توجه به یافته های پژوهش حاضر، می توان اقداماتی در زمینه کاهش اضطراب اطلاع یابی دانشجویان، به خصوص در مراکز دانشگاهی، انجام داد. بنابراین، به منظور کاهش این نوع اضطراب در دانشجویان دانشگاه ها توصیه می شود مداخلات دیگری نیز طراحی، و اضطراب اطلاع یابی مورد بررسی قرار گیرد.

واژه‌های کلیدی: آموزش؛ اطلاع یابی؛ جستجوی اطلاعات؛ اضطراب؛ دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
متن کامل [PDF 423 kb]   (207 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۴/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۴/۱۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soleimani nejad A, Shahreki A A. Impact of Teaching Scientific Search Methods and Increasing Familiarity with Databases on the Reductionof Information Seeking Anxiety in Students of Dentistry in the Zahedan University of Medical Sciences, Iran. Strides Dev Med Educ. 2017; 14 (1) :11-19
URL: http://sdmej.ir/article-1-1523-fa.html
سلیمانی نژاد عادل، شهرکی عباسعلی. اثر بخشی آموزش آشنایی با شیوه‌های جستجوی علمی و بانک‌های اطلاعاتی بر کاهش ابعاد اضطراب اطلاع یابی دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان. گام های توسعه در آموزش پزشکی. 1396; 14 (1) :11-19

URL: http://sdmej.ir/article-1-1523-fa.html

دوره 14، شماره 1 - ( 4-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی پژوهشی گام های توسعه در آموزش پزشکی Strides in Development of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 795 queries by yektaweb 3505